Desember-blogg
   Oppdatert 23.12.2017


   Tilbake til forsiden

   August-blogg 2017
   September-blogg 2017
   Oktober-blogg 2017
   November-blogg 2017
   Januar-blogg 2018
   Februar-blogg 2018
   Mars-blogg 2018
   April-blogg 2018
   Mai-blogg 2018

   2. halvår 2018, se:
   Sommer-blogg 2018

Fredag 1. desember 2017

STORT ARKIV MED SOUSA-MARSJER

Mange vil ha merket seg at vi har valgt å «speile» arkivet med ny-digitaliserte Sousa-marsjer som U.S. Marine Band har lagt til rette for gratis nedlasting. Den eneste bruker­vennlige forbedringen vi har gjort, er å lage en alfabetisk oversikt, mens oversikten på nettsidene til U.S. Marine Band er ordnet kronologisk fra første marsj i 1873 og framover. Etter 55 av 137 marsjer har de foreløpig kommet fram til året 1898 og «The Charlatan».

Det kan diskuteres om Sousa fortjener betegnelsen «marsjkongen», bortsett fra at marsjene hans ble veldig godt kjent over hele verden i de omtrent 40 årene han reiste rundt med sitt eget korps etter at han forlot marinekorpset. Mange hevder bestemt at den europeiske tradisjonen med blant andre Alford og Fučík har gitt oss marsjer med langt høyere musikalsk kvalitet og langt større variasjon.

Men hvis vi legger til side denne diskusjonen og ønsker å forstå Sousas klangverden litt bedre, kan det være verdt å høre denne presentasjonen som U.S. Marine Band har lagt ut på YouTube. Og hvis du er blodfan, vil du sikkert fryde deg enormt over spillelisten med et stort antall Sousa-marsjer på YouTube.

Noe vi kan merke oss, er at nesten alle de beste og mest kjente marsjene til Sousa ble skrevet mens han fortsatt var dirigent for U.S. Marine Band fra 1880 til 1892: «Semper Fidelis» (1888), «The Washington Post» (1889), «The Thunderer» (1889), «High School Cadets» (1890). Noen av de kjente ble riktignok skrevet like etterpå: «The Liberty Bell» (1893), «King Cotton» (1895), «Stars and Stripes Forever» (1896) og «Hands Across the Sea» (1899).

Og hvis du lurer på hvilken av marsjene Sousa likte best, skal det ha vært «The Gladiator» (1886). På YouTube-presentasjon sier Sousa-kjenneren Patrick Warfield at Sousa hentet den stadig fram igjen på konsertene med sitt eget korps.

Fredag 1. desember 2017

MILITÆRKORPSENE DENNE MÅNEDEN (Klikk på bildet)

Luftforsvarets musikkorps Forsvarets stabsmusikkorps Kongelige norske marines musikkorps Sjøforsvarets musikkorps Forsvarets musikkorps Nord-Norge

Fredag 1. desember 2017

DET NORSKE BLÅSEENSEMBLE (Klikk på bildet)


Fredag 1. desember 2017

HISTORIEN TIL ALLE KORPS BØR PÅ NETT

I anledning av at 2018 er Musikkorpsenes år, minner NMF om at alle korps bør legge inn historien sin på korpsipedia.no med tekst og bilder. Film er også mulig å få vist, men da må det legges inn en lenke til YouTube. Tilsvarende er det mulig å lenke til musikkfiler som ligger på soundcloud.com.

Korpset må først registrere en brukerprofil. Deretter er det bare å trykke på feltet for «legg til et nytt minne» og klikke «del minne» i ruten som kommer opp. Så er det klart for å lime inn tekst eller laste opp et bilde. NMF ønsker i det minste at tidspunkt, sted og navn blir tatt med i bildeteksten.

Hvis dette blir gjort samvittighetsfullt rundt omkring i Norges land, vil vi få en moderne og oppdatert, digital versjon av «Norske musikkorps» bind 1 og bind 2, som ble utgitt så langt tilbake som i 1990. Tobindsverket er nå scannet og kan leses på nettsidene til Nasjonalbiblioteket.

Fredag 1. desember 2017

PRIS FOR SKOLEKORPS OG KULTURHUS

Tove Merete Bøe og ektemannen Trond Jansen er tildelt Rauma kommunes kulturpris for 2017. Begge blir hedret for det utrettelige arbeidet med å fremme kultur- og musikklivet. Den idealistiske innsats til Tove Merete Bøe for rekruttering av barn og unge til korpsmusikken blir framhevet spesielt.

– Det var en gedigen overraskelse, sier de to til Åndalsnes Avis. – Dette er ikke noe man får til alene, men sammen med mange andre som drar sammen, og som støtter opp om ideer man måtte ha lyst til å gjennomføre, understreker Tove Merete Bøe, som har vært dirigent for Åndalsnes og Isfjorden Skolekorps i flere år og gjort en formidabel rekrutteringsjobb for korpset. Hun ønsker å dele prisen med mange andre som står på i arbeidet med musikk for barn og unge.

I formannskapets begrunnelse heter det at Trond Jansen, som til daglig driver et reklamebyrå i Åndalsnes, blant annet har vært en sentral pådriver i arbeidet med å få realisert et kulturhus i Rauma i tillegg til å være en aktiv bidragsyter til skolemusikkfestivaler og andre tilstelninger. De framheves begge for å ha brukt mye av fritida gjennom mange år på et viktig arbeid for kulturlivet i kommunen.

Fredag 1. desember 2017

Lista Musikkorps, som er et korps for barn og unge i Vanse, frykter de må legge ned driften hvis rekrutteringen ikke bedrer seg, skriver avisa Lister i Farsund.

– Som resten av Korps-Norge merker vi en veldig nedgang i medlemstallet. Per i dag er vi så få medlemmer i hovedkorpset at vi sliter med å stille på arrangementer. Vi har så få folk å spille på, opplyser dirigent Tina Elisabeth Nilsen. Under tirsdagens øving på Herredshuset i Vanse var bare åtte musikanter til stede.

Etter å ha hatt et oppsving for noen år siden, har korpset i det siste hatt en betydelig nedgang i både medlemmer og aspiranter. Det står i sterk kontrast til Borhaug Musikkorps, skolekorpset i nabo­bygda, som kunne stille med nesten 60 unge musikanter da de feiret sitt 50-årsjubileum i sommer.

Bedre lengre nord i Vest-Agder
Situasjonen er en annen i kommunene Kvinesdal og Hægebostad lengre nord. – Her har vi ikke de samme problemene som mange andre korps har. Vi har en avtale med barneskolene i Liknes, Austerdalen og Vesterdalen om korpsundervisning i skoletiden, noe som har slått positivt ut for oss, sier Ingrid Omland Grimstad, leder i Kvinesdal Skolekorps, til avisa Lister.

– Da jeg overtok som leder i 2010, slet korpset med svak økonomi, bare sju medlemmer og ingen aspiranter. Korpset var faktisk nedleggingstruet, forteller Omland Grimstad. Men knallhardt arbeid fra styret de siste årene har resultert i 24 medlemmer i hovedkorpset og 28 aspiranter fordelt på tre skoler. I tillegg er det egne skolekorps på Feda og Kvinlog som også går bra.

Alf Gunnar Olsen i Samklang Skolekorps i Hægebostad melder også om god korpsinteresse og fantastisk rekruttering. Hovedtyngden med ca. 60 musikanter kommer fra Kollemo skole, der rundt 20 elever fra 4. og 5. klasse begynte som aspiranter i høst. Fra før hadde de ca. 25 medlemmer i korpset. I likhet med i Kvinesdal er noe av grunnen til suksessen at det drives aspirantundervisning på skolene i skoletiden.

Men i Lyngdal er det problemer
Lengre sør, i Lyngdal kommune, står det dårligere til. For tiden er de aktive verken med drill eller med musikanter. Men Janne Djupvik, leder av Lyngdal Skolekorps, forteller til avisa at de er i gang med en ny rekrutteringsrunde i høst og vinter i samarbeid med kulturskolen. – Vi håper å komme i gang med mer aktivitet i korpset snart, sier hun, ikke minst fordi kommunen har satt av penger til å styrke korpsene i Lyngdal.

Søndag 3. desember 2017

UNDERHOLDNING FRA HALSEN MUSIKKFORENING

I NRKs «Messing og treblås» 2. desember bidro Halsen Musikkforening dirigert av Espen Andersen med et mer ordinært konsertrepertoar for korps enn vi fikk høre sist uke. Programmet var sammensatt mest av marsjer og populære sanger hentet fra en av korpsets populære nyttårs­konserter. De begynte med den tradisjonelle og svært kjente østerrikske «Hoch- und Deutschmeister-Marsch» av Dominik Ertl. Hoch- und Deutschmeister var æresnavnet til et infanteriregiment før alle slike betegnelser fra keisertiden ble fjernet i 1915 (men gjeninnført 1956). De andre marsjene var «Heldensöhne» av Arthur Ney og «Bojarenes inntogsmarsj» av Johan Halvorsen. Siri Bones sang den kjente «Gabriellas sång» av Py Bäckman og Stefan Nilsson fra filmen «Så som i himmelen» (2004), «Tears in Heaven» av Eric Clapton og Will Jennings fra filmen «Rush» (1991) og «Imagine» av John Lennon. Mellom disse stykkene fikk vi også høre «Softly, As I Leave You» av Giorgio Calabrese med euphoniumsolo av Geir Ulseth og Øystein Halvorsen, og «Champagnegalopp» (1845) av Hans Christian Lumbye i et litt utypisk arrangement.
Tirsdag 5. desember 2017

ENDA EN LITT UVANLIG JULEKONSERT



Fredag 8. desember 2017

KULTURPRIS TIL KORPS I LEVANGER

Levanger kommunes kulturpris for 2017 gikk til
Levanger Musikkforening, som ble stiftet i 1892 og har gledet mange i hele 125 år. De har, sammen med andre, arrangert den tradisjonsrike førjulskonserten i Levanger kirke, stilt opp i alle år med musikk på merkedager som 1. og 17. mai, Marsimartnan, kulturuka og utallige andre arrangement.

Ved tildelingen har kommunen lagt vekt på at Levanger Musikkforening har arbeidet for samarbeid og fellesskap med andre korps i kommunen gjennom sitt initiativ til prosjektet «Janitsjar til tusen». Dette samarbeidet er senere videreført av Korpsforum i Levanger og har betydd mye for rekrutteringen til korpsmusikken i Levanger, står det i begrunnelsen for tildelingen.

Avisa Innherred kan fortelle at korpset ble nominert klart flest ganger blant de ni ulike kandidatene som ble foreslått i år. De ble foreslått av åtte ulike personer eller foreninger. Derfor ble det også fremmet et enstemmig forslag fra juryutvalget om at de skulle vinne prisen.
Lørdag 9. desember 2017

VINTERLIGE MESSINGTONER FRA MANGER MUSIKKLAG

I «Messing og treblås» i NRK P1+ 9 desember var det bare messing og ingen treblås. Hele programmet dreide seg om Manger Musikklag, som under sin dirigent Allan Withington benyttet dagen før 2. søndag i advent til å forlyste oss med juletoner og en del vinterlig musikk. Brassbandet er et av våre beste med europamesterskapet i brass 2011 som sin gjeveste prestasjon. De begynte virtuost med «Klovnenes dans» fra musikk­dramaet «Snødronningen» av Peter Tsjaikovskij. Radikalt forskjellig var den stillferdige «O Magnum Mysterium» – opprinnelig et korstykke – av den amerikanske komponisten Morten Lauridsen, skrevet som en hyllest til juleevangeliet. Klassikeren «Adams julesang» eller «O helga natt» ble deretter sunget av Lydia Hoen Tjore, før vi fikk den nærmest uunngåelige «Glade jul». Konserten tok seg opp med et lettere opp-jazzet arrangement av «Troika» fra «Løytnant Kijé» av Sergej Prokofjev, egentlig skrevet som filmmusikk. I klangstykket «O vos Omnes» fikk Manger Musikklag vist sine prestasjoner som blandet kor. Til slutt kom den vanlige avslutningen på alle tradisjonelle julekonserter: «Deilig er jorden».
Torsdag 14. desember 2017

ALLTID DEILIG Å VÆRE NORSK I DANMARK

Det er godt kjent for mange at norske folketoner er brukt av utenlandske komponister som Frederick Delius (On hearing the First Cuckoo in Spring), Édouard Lalo (Fantasie norvegiénne og Rapsodie norvegiénne), Igor Stravinskij (Four Norwegian Moods) og Franz Berwald (Minnen från norska fjällen), men ikke så mange har vært oppmerksom på at danske Hans Christian Lumbye også gjorde det samme i sin Festpolonaise. Det eiendommelige er at Lumbye brukte den norske folketonen «Å kjøre vatn og kjøre ved» to ganger, først i «Nordisk Union Galop» i 1847 og senere i denne polonesen fra 1860. Dette var dels langt tidligere enn våre egne komponister begynte å bruke folkemelodiene i sine verk. Friedrich August Reissiger gjorde noen spede forsøk i «Til seters» (scenemusikk fra 1850) og i rapsodiene for korps, blant annet Fjerde fantasi over norske melodier. Det samme kan sies om Halfdan Kjerulf. Først med Edvard Grieg og Johan Svendsen i 1870-årene gjorde de norske folketonene for alvor sitt inntog i norsk orkestermusikk.


Fredag 15. desember 2017

SEKKEPIPER OG ANNET FRA EDINBURGH

Fordi NRK1 trolig ikke hadde annen passende og mer hjemlig produsert underholdning å tilby hjemmeværende seere en fredagskveld før jul, opplevde vi å få servert en times redigert opptak av Edinburgh Military Tattoo 2017, som er årets utgave av den storslåtte forestillingen som går av stabelen hvert år i august.

De kaller seg med god grunn for «The World’s Greatest Show». Det gjør virkelig et mektig inntrykk når lyden av 1200 deltakere gjaller mot murene i Edinburgh Castle.

Blant de mange deltakerne var det som vanlig 250 sekkepipeblåsere. Lyden av dem gjør det lett å forstå at de egentlig ble rekruttert av det militære for å skremme fienden.

Det mest norske i år (HMKG deltok i fjor) var et vikingskip i flammer som del av et innslag med felespillere og dansere fra Shetland. Dessuten er det alltid med en del riktig eksotiske innslag, denne gangen i form av dansere fra India og trommeslagere og sverdsvingende samuraier fra Japan. Programmet kan nytes i enda nesten tre år i NRKs nettspiller.

Lørdag 16. desember 2017

KÅRING AV NORGES NASJONALMARSJ (1)

Berit Handegard og Jan Eriksen sammen med Rune Alstedt presenterte i NRKs «Messing og treblås» 16. desember fem av de ti marsjene som er valgt ut blant de totalt 54 foreslåtte til å være med i kåringen (som blir holdt på nettet 8.-22. januar 2018) av Norges nasjonalmarsj i anledning av de to store jubileene neste år: Norges Musikkorps Forbund 100 år og musikken i Forsvaret 200 år. Alle marsjene er innspilt på nytt spesielt for denne konkurransen av Forsvarets stabsmusikkorps dirigert av Andreas Hanson. I programmet ble marsjene spilt i denne rekkefølgen: 1. Johannes Hanssen: «Luftforsvarets parademarsj» 1953, bygd over den færøyiske ringdansen «Ormen Lange» og utgitt av Tonika to år etterpå.
2. Oscar Borg: «Den norske løve» 1894, opprinnelig «Leve unionen». 3. Frederik Sjøldberg/Ole Olsen: «Gammel jegermarsj», skrevet av Ole Olsen over et gammelt tema på ordre av kong Oscar 2 i anledning jegerkorpsets 100-årsjubileum 1889. 4. Oscar Borg: «Kong Haakon den VIIs honnørmarsj», opprinnelig kalt «Festmarsj». 5. Johan Halvorsen: «Bojarenes inntogsmarsj», skrevet etter at Halvorsen kom til Bergen i 1896.

Lørdag 23. desember 2017

KÅRING AV NORGES NASJONALMARSJ (2)

Presentasjonen av marsjene som alle kan stemme over på NMFs nettsider 8.-22. januar, ble fortsatt i NRKs «Messing og treblås» 23. desember. Når vi også tar med sendingen 16. desember, fikk vi framført alle de ti marsjene som er plukket ut som aktuelle kandidater. Marsjene ble (med ett unntak) spilt av Forsvarets stabsmusikkorps dirigert av Andreas Hanson. De fem siste var disse: 6. Oscar Borg: «Kronprins Olavs honnør­marsj», egentlig kalt «Prins Carls marsj» til ære for en av svenskekongen Oscar 2s brødre, men Borg var kjent for å bruke en god marsj om igjen når anledningen bød seg, og dersom han ikke hadde tid til å skrive en ny. 7. Erling Mostad: «Dragonregiment nr. 3s (DR3s) honnør­marsj», som du kan lese mer om her. 8. Johannes Hanssen: «Festmarsj», skrevet i 1924 til 10-årsjubileet for Ernst G. Mortensens Norsk Korrespondanseskole (spilt av det nedlagte Forsvarets distriktsmusikkorps Østlandet). 9. Johannes Hanssen: «Valdresmarsj», skrevet i 1904 og deretter omarbeidet i 1955. 10. Allan Johansson: «Holmenkollmarsjen», som han skrev i 1917, 17-18 år gammel, og instrumentert for korps av Østen Toft først 1939.
Søndag 24. desember 2017

KLAR TIL UTRYKNING FRA KONSERT I LAVIK

Da jula skulle spilles inn i Lavik kirke i Sogn og Fjordane, møtte musikerne i
Fjordbrass Lavik fram i sine mørke korpsklær slik de ble bedt om, bortsett fra én person, som stilte i knallrøde klær. Det var ikke julenissen på besøk, men Reinert Jensen, som stilte i ambulanseuniform, klar til utrykning.

Det er langt fra første gang han har byttet ut korpsuniformen med arbeidsklær. – Det skjer titt og ofte. En kollega og jeg er med i korpset, så det er ofte at publikum kan se en rødkledd musikant, sier han.

I et lite korps er det viktig at musikantene stiller opp, samtidig som ambulansetjenesten ikke blir forsømt. – En gang ble dirigenten skikkelig satt ut da jeg reiste meg raskt for å gå. Han hadde opplevd at folk gikk under en konsert, men aldri midt i en sang, ler Jensen. Men han tror ikke at bygdefolket i Lavik blir overrasket når de ser et korpsmedlem kledd i rødt. – Alle vet hvem som jobber i ambulansen her i bygda. Vi er på jobb, og da er det naturlig at det sitter en rødkledd mann eller dame i korpset, sier han.

Søndag 24. desember 2017

TAKK FOR ET BEGIVENHETSRIKT ÅR – OG VEL MØTT I 2018