Februar-blogg
   Oppdatert 19.2.2018


   Tilbake til forsiden

   August-blogg 2017
   September-blogg 2017
   Oktober-blogg 2017
   November-blogg 2017
   Desember-blogg 2017
   Januar-blogg 2018

   Siste:
   Historien om
   Valdresmarsjen

De tre første satsene av Griegs eneste symfoni ble gjort klar for korps i fjor vår, mens fjerde og siste sats først er gjort ferdig nå. Det skyldes hovedsakelig utfordringene med å overføre til korpsstemmer den relativt sparsomme instrumenteringen i originalen.

Grieg var bare 19 år gammel da han skrev symfonien. Han hadde enda ikke instrumentert så mye som en ouverture. Derfor er det ingen tvil om at han manglet erfaring, selv om instrumenteringen langt fra er dårlig, bare i overkant forsiktig.

Det kan virke som Grieg i utgangspunktet begynte med å instrumentere alle satsene for stykekvintett, og at han deretter la til en del blåserstemmer for å oppnå full orkesterklang, men uten at han fikk fram de mange og varierte klangfargene i orkesteret, slik han lærte seg å gjøre senere i livet. (Hør og se symfonien spilt av Bergensfilharmonien.)

Det er lett å forstå at Grieg ble litt sjokkert da han oppdaget hvordan Johan Svendsen hadde benyttet instrumentene i sin første symfoni i tillegg til å tenke ut musikalske temaer som alle syntes var typisk norske. De sa at han hadde funnet «den norske tonen». Det hadde ikke Grieg riktig enda. Så han skrev «må aldri oppføres» på symfonien og sikret seg dermed at ingen fikk spille den så lenge han levde. Det skjedde først i 1981.

Ved å bruke svært god tid, særlig på å transkribere den siste satsen, er orkesterstemmene tilpasset moderne korpsbesetning på en måte slik at Griegs musikalske uttrykk er tatt vare på, og slik at klangbildet er forholdsvis likt originalen. Målet har vært at publikum helst ikke skal savne orkesterversjonen når de hører symfonien spilt av et godt besatt «symphonic band».

Torsdag 1. februar 2018

MILITÆRKORPSENE DENNE MÅNEDEN (Klikk på bildet)

Luftforsvarets musikkorps Forsvarets stabsmusikkorps Kongelige norske marines musikkorps Sjøforsvarets musikkorps Forsvarets musikkorps Nord-Norge

Torsdag 1. februar 2018

DET NORSKE BLÅSEENSEMBLE (Klikk på bildet)


Torsdag 1. februar 2018
 


– Vi har jobbet for å få oss et nytt øvingslokale i flere år, forteller May-Liss Thomassen, lederen i Alta Musikkorps.

Til NRK Finnmark sier hun at de må øve i den gamle kinobygningen Kuben, som de deler sammen med flere andre lag.
I dette lokalet har de vært nødt til å gjerde utstyret til korpset inn i et hjørne, slik at folk ikke skal bli fristet til å ødelegge
det. Likevel har det vært innbrudd og ødeleggelser.

Nå håper hun at kommunen kan hjelpe til med å finne nye lokaler som en jubileumsgave i Musikkorpsenes år. Ordnede
forhold vil gjøre hverdagen for korpset enklere og i tillegg være viktig for rekrutteringen til korpset og for hele musikk-
miljøet i bygda – eller byen (Alta fikk bystatus i 1999).

Kulturlederen i kommunen sier de er villige til å møte korpset for å snakke både om et nytt lokale og om markeringen av
Musikkorpsenes år.

Torsdag 1. februar 2018
 


75 korps stiller i Trøndersk Mesterskap i Trondheim til helga, men bare fire av dem kommer fra norddelen av den nye regionen Trøndelag, altså det som inntil nyttår var kjent som Nord-Trøndelag fylke. Det har fått daglig leder i NMF Trøndelag, Geir Ulseth, til å sette søkelyset på fraværet av de fleste korpsene i et intervju i Trønder-Avisa. De fire påmeldte korpsene fra nord er Hell Brassband, Namsos barne- og ungdomskorps, Skatval skolemusikk og Åsen Skolekorps. Tre av dem ligger innenfor en avstand på fire mil fra Trondheim.

Hvor er de øvrige? Er veien til Trondheim for lang? Ulseth tror mye av årsaken til den manglende påmeldingen er at korpsene i Nord-Trøndelag foretrekker egne arrangementer og har ikke utviklet tradisjoner for å delta i musikkonkurranser. Riktignok blir Steinkjerspæll arrangert om høsten, men dette er en underholdningskonkurranse, ikke en konsertkonkurranse som Trøndersk Mesterskap.

Ulseth trekker fram Namsos som et eksempel på vellykket satsing i korpsmiljøet i Nord-Trøndelag. Der drives det godt både i voksenkorpset og for barn og unge, ikke minst i samspill med kulturskolen. Korpssamarbeidet er forbilledlig, sier Ulseth til Trønder-Avisa. Barne- og ungdoms­korpset teller 55 musikanter. Dirigenten, Håvard Solum, mener at ungdommene synes det er artig å sette seg et mål og konkurrere. Derfor gleder de unge musikantene fra Namsos seg til helgas konkurranse. – Jeg håper fraværet av andre korps ikke har sammenheng med den gamle myten om at korpsene blir ødelagt av å konkurrere, sier han.

Fredag 2. februar 2018

GRATULERER MED DAGEN 15. JUNI

Fordi vi i løpet av ett år har lagt stor vekt på å transkribere Griegs symfoni for korps, er det på sin plass å gjøre oppmerksom på at Grieg faktisk fyller 175 år i år, og at fødselsdagen er 15. juni.

Det har fått NRK på den ville ideen at de på fødselsdagen vil sende alle Griegs verk etter hverandre fra første til siste opus – 74 i alt – etter sakte-TV-prinsippet som NRK har hatt stor suksess med flere ganger siden de sendte «Bergensbanen minutt for minutt» i 2009.

Den gangen var det bare å feste et kamera foran på lokomotivet og sende i sju timer uten stopp. Men å lage Grieg «minutt for minutt» vil være et helt annerledes og langt mer omfattende prosjekt når både Bergen Filharmoniske Orkester, Kringkastingsorkesteret og en rekke solister skal opptre i en sending som sammenhengende er beregnet å vare rundt 30 timer.

Sendingen vil veksle mellom Grieghallen, NRKs studio på Marienlyst i Oslo og Edvard Griegs hjem på Troldhaugen. Det meste vil skje inne, men det er også håp om litt godvær på denne tiden av året i Bergen, slik at noe av musikken kan bli spilt ute.

Det blir planlagt stor folkefest på Troldhaugen med døgnåpen kafé og suppekjøkken, samt nattmat og overnatting med soveposer i Grieghallen. Det blir satt opp storskjermer, slik at publikum kan følge med på alt som skjer. Det beste av alt er at hele den 30 timer lange bursdagsfeiringen vil være gratis.

Søndag 4. februar 2018

OPPTAK MED ALDERSPREG FRA NEDLAGT KORPS

3. februar fikk vi høre Tempo Høybråten Janitsjar (som i 2012 ble slått sammen med Oslo Janitsjar) i et CD-opptak gjort så langt tilbake som i 2001, under ham som den gang var korpsets dirigent, kaptein Pål Wilhelm Magnussen i Forsvarets Stabsmusikkorps. Opptaket ble sist sendt i oktober 2016, noe som tyder på at NRK ikke får inn nok nye opptak fra norske korps, dessverre. Korpset startet med en god, gammel klassiker, Leif G. Orvans «Jegermarsj I.R. 18». Enkelte sure toner avslørte at dette var et eldre opptak. Det er slikt korps er nøye med å luke ut i dag når det skal gjøres opptak. Korpset fulgte opp med Irving Berlins «There’s No Business Like Show Business», et potpourri over flere melodier fra kjente Broadway-musikaler og Warren Barkers arrangement av melodier fra «Les Miserables». Manglende presisjon og lite dynamikk i fram­føringen sa oss igjen at dette var slik mange korps brukte å låte for en god del år siden. Konserten ble avsluttet med Alford-marsjen «The Eagle Squadron», som ble skrevet til ære for amerikanske jagerflygere i starten av andre verdenskrig. Nå venter vi på langt nyere opptak i «Messing og treblås»!

Søndag 4. februar 2018

FESTKONSERT MED FORSVARETS STABSMUSIKKORPS

Alle som ønsker å høre mer oppdatert korpsklang enn i siste «Messing og treblås», bør høre opptaket av en del av festkonserten med Forsvarets stabsmusikkorps under ledelse av Andreas Hanson som ble sendt i NRK 9. januar.

Konserten ble holdt i Universitetets aula i Oslo tre dager tidligere i anledning av at forsvarskorpsene feirer at det i år er 200 år siden de ble opprettet.

Programmet var variert og startet med Ole Olsens «Fest-polonese». Deretter fikk vi høre et utdrag av «Fossegrimen-suite» av Johan Halvorsen med Ragnhild Hemsing som solist på hardingfele.

«Dance of the Drums» av Gene Koshinski var en god anledning til å vise fram slagverkseksjonen. Deretter fulgte to sanger med Helene Bøksle, den mektige «Romas pinjer» av Ottorino Respighi, «Kong Haakon den VIIs honnørmarsj» av Oscar Borg og «Valdresmarsjen» av Johannes Hanssen.

Fredag 9. februar 2018
 


Hans Lauritsen på tuba og Kjell Petter Walseth på trombone har mer enn 125 år bak seg i ulike korps. I høst sluttet de begge i Smøla Janitsjarorkester. De fant ut at nå fikk det være nok, fordi de hadde holdt på lenger enn Rolling Stones, som begynte i 1962. Walseth sier til Nordvestnytt, som er lokalavisa for kommunene Aure og Smøla på Nord-Møre, at han hadde spilt i korps i 12 år da Rolling Stones ble dannet. Lauritsen hadde spilt i ni år.

Lauritsen kan fortelle at på det første stevnet han var med, fikk jenter bare delta som tamburmajor eller duskbærere. Det var først i 1956 at Norges Musikkorps Forbund godtok at jentene kunne spille i korps. Tidligere var det bare rene guttekorps.

Walseth opplevde at ikke alle korps tok forbudet mot jenter like alvorlig. Da han som 11-åring troppet opp i det nystiftede Sunndalsøra skole- og ungdomskorps, var to jenter allerede med der. Det var døtrene til dirigenten.

Lauritsen har spilt i, dirigert og til og med startet korps i de vel 60 årene han har holdt på. Og ennå har han ikke tenkt å gi seg helt, selv om han har sagt farvel til Smøla Janitsjarorkester. På Tustna er det også korps som trenger oppmerksomhet, og der har han vært med mer eller mindre sammenhengende siden han flyttet dit i 1978. De skal feire 50-årsjubileum senere i vår. – Trivelig arbeid, sier han.

Søndag 11. februar 2018

NRK KRASJET MED HØYDEPUNKTET I BRASS-NM

I «Messing og treblås» 10. februar fikk vi midt under streaming av elitedivisjonen i NM i brass i Bergen høre noen tilfeldig utplukkede opptak av ulike brassband. Man kan lure på hvor mange interesserte som egentlig hørte på NRK P1+ akkurat på dette tidspunktet. Norgesmestrene og europamestrene Eikanger-Bjørsvik Musikklag var nettopp i ferd med å gå på scenen i Grieghallen for å spille sitt selvvalgte nummer, så de fleste med litt sans for denne musikksjangeren var nok enten i den fullpakkede salen eller fulgte med på streamingen fra NMF! Vel, Eikanger-Bjørsvik ble det også i NRK, men bare med en «potboiler» som «Sir Duke» av Stevie Wonder samt «When You Wish Upon a Star» som avslutnings­nummer. Selvfølgelig som vanlig proft spilt av mestrene. Langtifra så proffe danske Ninia Brass Band fortsatte med «Born Free» av John Berry. Videre fikk vi høre Bergen Brassband med «Aftensang», Ila Brass Band med «Adagio» av Rachmaninov og britiske Fairey Brass Band med «Wilhelm Tell»-ouverturen av Rossini og «Torden og lyn» av Strauss d.y. Når sant skal sies, tynne saker mot det vi fikk høre i Grieghallen!

Søndag 11. februar 2018
 


Denne helga var det NM Brass i Grieghallen i Bergen, og de 76 korpsene fordelt på seks divisjoner (elite + 1.-5.) ble overført fra Griegsalen og Peer Gynt-salen på livestream.com, der vi også kan se alt sammen i reprise.

Fredag ble preget av pliktnummeret «Aubade» av Torstein Aagaard-Nilsen, som satte de ti korpsene i elitedivisjonen på en stor prøve. Her var det først og fremst viruositet og presisjon i hver gruppe som ble testet i et stykke som var inspirert av fuglesang. Aagaard-Nilsen er en god komponist, men i denne sammenheng virket det mest som om han i fullt alvor har føyd sammen et antall vanskelige øvingsstykker for ulike instrumenter, med en krevende barytonsolo som start. En svært uvanlig komposisjon som egentlig ble skrevet til Brass-EM i 2003.

Lørdag var vi i alle divisjonene tilbake til mer velkjente klanger med størst vekt på britiske/amerikanske stykker – og skuffende lite norsk. Uvanlig mange (men gode) britiske dirigenter og delvis litt stereotypt repertoarvalg sammenlignet med Janitsjar-NM når korpsene stiller med så mye av Edward Gregson og ikke minst Philip Sparke. I 4. divisjon var nesten halvparten av verkene av Sparke. Det kan bli litt for mye av det gode!

Det er neppe noen stor overraskelse at regjerende europamester Eikanger-Bjørsvik Musikklag ble norgesmester igjen. Framføringen av «Aubade» under ledelse av Ingar Bergby viste at de hadde funnet fram til det lyriske i verket, samtidig som dynamikken og de mange virtuose detaljene satt som et skudd. Framføringen av det selvvalgte verket, det mer tradisjonelle «Partita for Band» av Wilfred Heaton, var det heller ingenting å si på. Gratulerer!

Mandag 12. januar 2018

UTROLIG POENGSUM FOR EIKANGER-BJØRSVIK: 98,5 POENG

Eikanger-Bjørsvik Musikklag (EBML) vant elitedivisjonen i NM Brass, ble norgesmester for tredje år på rad og stakk av med kongepokalen, 40.000 kroner i pengepremie fra Rema 1000, 25.000 fra Bergen kommune, NMF-trofé og vandretrofé, så det lønte seg svært godt å være best. 98 av 100 poeng for pliktnummeret og 99 poeng for selvvalgt nummer har vi vel aldri før sett i noen konkurranse.

Seieren var svært fortjent, fordi EBML viste at de hadde alt: ingen sprik i klangen, enorm virtuositet over hele linja, felles oppfatning av styrkegradene og evnen til å frasere med de små tempoforskyvingene her og der som gjør musikken helt magisk, og som dirigenten, Ingar Bergby, inviterte til med sitt voldsomt tydelige kroppsspråk.

Manger Musikklag (96,75 poeng) gjenerobret 2.-plassen i eliteserien fra Stavanger Brass Band (95,75 poeng), som knep 3.-plassen foran Oslo Brass Band (94,75 poeng), Bjørsvik Brass (94,25 poeng) og Ternes Brass (94 poeng). Som vi ser, høye poengsummer også for de beste bak EBML og bare små marginer som skilte ned til nr. 6 på lista.

Musikkorpset Gjallarhorn fra Stavanger vant 1. divisjon, Oster Brass 2. divisjon, Fjell Brass 3. divisjon, Stavanger Kommunes Korps 4. divisjon og Randaberg Musikkorps 5. divisjon. Vinnerkorpsene er fra Hordaland eller Rogaland og markerer klart hvor gode brassband har sitt senter i Norge.

Tirsdag 13. januar 2018

FESTKONSERT MED ET STADIG BEDRE HMKG

HMKG holdt sin årlige festkonsert i Oslo konserthus lørdag 10. februar. Et par amatørmessige og nokså mørke videoer ble tatt opp fra salen og lagt ut på YouTube fra konsertens 1. del og 2. del, men de gir oss tross alt et relativt godt inntrykk av prestasjonene.

Konserten ga klar beskjed om at det i løpet av fire måneder er lagt ned et solid arbeid både fra musikerne og dirigent Bjørn Bogetvedt for å få korpset til å bli skikkelig samkjørt, slik at det låter fyldigere nå enn det har gjort i tidligere år. Garden har hatt stor suksess med prøvespill rundt omkring i landet, og det merkes godt at bare de aller beste unge musikerne får slippe gjennom nåløyet. Det sikrer jevn kvalitet og god klang i alle instrumentgruppene.

Den første delen av konserten var preget av at HMKG i år har satset på to av de virkelig store og klangrike klassikerne i britisk korpslitteratur, «Mannin Veen» av Haydn Wood og «Jupiter» fra «Planetene» av Gustav Holst. Ikke ofte å høre stykkene så godt spilt som i dette tilfellet. Det er nemlig umulig å framføre dem tilfredsstillende uten å ha gode musikere på alle stemmene.

Vi fikk også urframført det første av tre stykker som Henning Sommerro har spesialskrevet for Garden i anledning forsvarskorpsenes 200-årsjubileum og Musikkorpsenes år. Stykket var kort, og en oppfatning er det vanskelig å danne seg før alle tre delene kan spilles i sammenheng. Det foreløpige inntrykket er at det ferske stykket ikke virket helt innøvd ennå.

Den andre delen av konserten var fylt av underholdningsmusikk som korpset nok ikke har hatt all verdens tid til å øve på, men som likevel låt forbausende bra og til tider virtuost. Det vitner om det høye musikalske nivået i årets musikkontingent.

Fredag 16. februar 2018
 


– Det er et vanvittig høyt nivå, du er aldri sikker på å vinne, det er små marginer hele veien, sa en fornøyd
Stig Rydland i Eikanger-Bjørsvik Musikklag (EBML) til avisa Strilen etter at seieren i NM Brass var sikret.

Rydland i EBML la til: – Det er like stort hver gang. Det er gøy å vinne pokaler, men til syvende og sist
handler det om å røre og begeistre publikum. Når vi får kommentarer om at «dette var fantastisk», så føler vi
at vi oppnår det vi vil.

Også ekspertkommentator Morten E. Hansen i Norges Musikkorps Forbunds direktesending var imponert over
nivået: – Jeg tror jeg aldri har opplevd ti framføringer [i elitedivisjonen] der alle er med og løfter nivået. I dag
er det et historisk bra nivå i toppen, og det er en svært tøff jobb for dommerne.

Fordi konkurransen for første gang ble streamet slik at den kunne sees i utlandet, kom det også reaksjoner blant
annet fra briten Matt Ryan, som sa: – Norwegians, @NMFkorps, bands, audience ALL showing the way again.
Truly light years ahead of any British contest I’ve seen. A great hall, well presented, clockwork, well supported
in every section, atmosphere that crossed the North Sea and bold, brilliant music making. Bravo!

Mandag 19. februar 2018

HISTORIEN OM NORGES NASJONALMARSJ

«Messing og treblås» viet hele sendingen 17. februar til «Valdresmarsj» av Johannes Hanssen, som nettopp er kåret som Norges nasjonalmarsj. De første tonene er en kulokk spilt på neverlur for omtrent 300 år siden. Lokken ble brukt som Valdresbataljonens kjenningssignal etter hærordningen av 1818. I 1964 gjorde NRK et intervju med den 90-årige Johannes Hanssen, som fortalte at han i 1901 undret seg over at bataljonen ikke hadde noen marsj. «Kan ikke du gjøre det», sa broren hans, men Johannes svarte: «Nei, jeg har ikke komponert noe». Likevel satte de seg til pianoet og klimpret på signalet, og dermed kom hele den første melodien. «Det var pent», sa broren. «Kan du ikke notere det ned og gå videre siden?» Johannes gjorde det, men tenkte deretter ikke mer på saken før han om sommeren var på Helgelandsmoen i Hole kommune, der Valdresbataljonen holdt til, og fikk høre signalet mange ganger og opplevde hallingdans. Det inspirerte ham til å skrive det andre temaet. I 1904 var marsjen ferdig instrumentert. Først 1937 ble korpsutgaven utgitt av Norsk Musikkforlag. I 1947 arrangerte Hanssen marsjen for stort symfoniorkester. I 1954 tok Øivin Fjeldstad marsjen med på en stor orkesterturné i USA. Dermed var den sikret internasjo­nal suksess. Samtidig skrev Hanssen et arrangement for korps med saksofoner, tromboner og baryton. Innledningen ble nå spilt på klarinett i stedet for på ess-kornett.