Mars-blogg
   Oppdatert 25.3.2018


   Tilbake til forsiden

   Januar-blogg 2018
   Februar-blogg 2018
   April-blogg 2018
   Mai-blogg 2018
   Sommer-blogg 2018
   September-blogg 2018
   Oktober-blogg 2018
   November-blogg 2018
   Desember-blogg 2018

Marinemusikken har tidligere bidratt til Sousa-serien på platemerket Naxos. Nå har de kastet seg over Percy Graingers svært varierte arrangementer for korps, som han hovedsakelig skrev på 1930- og 1940-tallet.

Hele tre Grainger-album vil komme i løpet av året. Det betyr at Graingers korpsmusikk vil foreligge mer komplett enn noen gang tidligere. Selv ikke den store serien på platemerket Chandos for noen år tilbake er like komplett, trolig fordi den fantasifulle Grainger var glad i svært uvanlige instrumenter som er vanskelig å oppdrive i dag. Hvem anstrenger seg egentlig for å finne en ekte marimbaphone? Marinemusikken spiller Graingers arrangementer slik han skrev dem og med de rette instrumentene.

Det første albumet har velkjente innslag som «Molly on the Shore», «Country Gardens» (med de falske tonene på plass) og «Shepherd’s Hey», men ellers er det mest ukjent stoff. Noe er mer kuriøst enn interessant, som for eksempel arrangementet av en koral av César Franck. Men svært klar og god lyd og utmerket spill av Marinemusikken under Bjarte Engeset gjør at alt likevel er verdt å lytte til.

Det er en tydelig forskjell på dette albumet og innspillingene som Royal Northern College of Music Wind Band (trolig et forsterket studentorkester) gjorde for Chandos. De er dårligere på klang, presisjon og virtuositet, men vinner en god del på den engelske og litt ledigere måten å frasere på.

Trolig ligger Marinemusikkens innspilling nærmere Graingers oppfatning av hvordan musikken burde framføres. Om stykker som «Molly on the Shore» og «Shepherd’s Hey» har han sagt at de er gode, «because there is so little gaiety and fun in them». Han la også til: «My dance settings are energetic rather than gay». Og det er nettopp slik Marinemusikken spiller dem: energisk i stedet for lystig.

Visste du forresten at «Molly on the Shore» og «Shepherd’s Hey» ble dedisert «i erbødighet til minnet om Edvard Grieg»? Grainger besøkte Grieg ti dager på Troldhaugen i juli 1907 for å innstudere hans pianokonsert. Det var bare noen måneder før Grieg døde. Siden framhevet Grainger ofte hvor stor pris han satte på Griegs musikk.

Den første CDen med Marinemusikkens Grainger-innspillinger har fått god kritikk og kan kjøpes eller lastes ned blant annet fra prestoclassical.co.uk. En amerikansk anmelder på allmusic.com sier: «There is not a dull moment anywhere, and one excitedly awaits Vol. 2». Hvis du vil høre en presentasjon av CDen, finner du den som en egen podkast fra Naxos.

Torsdag 1. mars 2018

MILITÆRKORPSENE DENNE MÅNEDEN (Klikk på bildet)

Luftforsvarets musikkorps Forsvarets stabsmusikkorps Kongelige norske marines musikkorps Sjøforsvarets musikkorps Forsvarets musikkorps Nord-Norge

Torsdag 1. mars 2018

DET NORSKE BLÅSEENSEMBLE (Klikk på bildet)


Mandag 5. mars 2018

MARSJER MED TILKNYTNING TIL NARVIK 1940

I programmet 3. mars fikk vi høre fra albumet «Battle of Narvik» fra 2016 (Norsk Noteservice ODDCD288), der Forsvarets Musikkorps Nord-Norge under sin daværende dirigent Alexander Hanson (ikke Andreas Hanson som det ble sagt flere ganger!) spilte marsjer fra Norge, Storbritannia, Frankrike, Polen og Tyskland, altså fra landene som deltok i slaget om Narvik i aprildagene 1940. Programleder Rune Alstedt mente det var aktuelt å presentere marsjene nå som det blir planlagt en TV-serie nettopp om dette slaget, som var Hitlers første store nederlag i andre verdenskrig. Først ut av marsjene var «Kong Haakon den VIIs honnørmarsj» av Oscar Borg i Bjørn Mellembergs arrangement. Så fulgte «Marche Lorraine» av Louis Ganne, den mindre kjente «Unter der Friedensflagge» av polsk-tyske Feliks Nowowiejski, «Colonel Bogey» av Kenneth J. Alford, «Preussens Gloria» av Johann Gottfried Piefke, komponert i 1871 etter Preussens seier i den fransk-prøyssiske krig, «Alte Kameraden» av Carl Teike, polske «Marsz Pierwszej Brygady» (Første brigades marsj) av M. D. Tomnikowski, «General Fleischers Marsj» av Alfred Evensen og «Norge i rødt, hvitt og blått» (som egentlig ble kalt Obligationsmarschen) av Lars-Erik Larsson, arrangert av Rolf Letting.

Mandag 12. mars 2018

SVÆRT AVSLØRENDE NM-STATISTIKK

Når NM janitsjar nærmer seg, kommer tiden for å avsløre hvor mye eller lite norsk musikk som blir spilt i de ulike divisjonene. I år som i tidligere år er det ikke noen udelt flatterende lesning. Tilsynelatende er tiltroen til norsk originalmusikk og norske transkripsjoner for korps ikke særlig stor, men det kan nok også skyldes at mange korps aldri gjør et ærlig forsøk på å spille norsk musikk, bortsett fra marsjer. Her er lista med 20 norske av totalt 176 fremførelser i årets NM:

Olav Berg: In Brief
- Dragefjellets Musikkorps - Elite
John Brakstad: Walkabout - A Kaleidoscopic Journey for Band
- Oppegård Janitsjar - 4. div.
Svein Erik Giske: Goldberg 2012
- Dragefjellets Musikkorps - Elite
Johan Halvorsen: Symfoni nr. 2 (Fatum), 1. sats (arr. Edvin A. Simenstad)
- Vestre Aker Musikkorps - Elite
Egil Hovland: Festival Overture
- Sykkylven Janitsjarorkester - 2. div.
- Lisleby Musikkorps - 3. div.
Ketil Hvoslef: L’Homme Armée
- Kolbotn Konsertorkester - 1. div.
Henrik Lyssand: Ved Nesland kyrkje (arr. Karl Ove Midtbø)
- Musikklaget Laat - 7. div.
Stig Nordhagen: Symphony No. 1 for wind band - Solitude Standing
- Musikkforeningen Nidarholm - Elite
Stig Nordhagen: La Ville Blanche et Bleue
- Hov Musikkorps - 2. div.
Johan Svendsen: Norsk rapsodi nr. 2 (arr. ?)
- Onsø Musikkforening - 7. div.
Olav Anton Thommessen: Stabsarabesk
- Christiania Blåseensemble - Elite
- Sandvikens Ungdomskorps - 1. div.
- Bjergsted Blåseensemble - 1. div.
Geirr Tveitt: Sinfonia di Soffiatori, III. Andante
- Tromsø Orkesterforenings Janitsjarkorps - 3. div.
Øystein Olsen Vadsten: Svimeslått
- Østerdølenes Musikkorps - 6. div.
Rolf Walin: Changes for Symphonic Wind Band
- Sarpsborg Janitsjarkorps - Elite
Torstein Aagaard-Nilsen: Panorama
- Kolbu Janitsjarkorps - Elite
Torstein Aagaard-Nilsen: Labyrinth
- Borge Musikkorps - 1. div.
Torstein Aagaard-Nilsen: Funky Hedde
- Alversund Musikklag - 7. div.

Mandag 12. mars 2018

HØR LILLESTRØM MUSIKKORPS ANNO 1995

I NRKs «Messing og treblås» 10. mars fikk vi høre Lillestrøm Musikkorps med solister og med Ingar Bergby som dirigent i et opptak fra 1995. Lillestrøm Musikkorps var jo også den gang et svært godt korps, så det kan hevdes med god grunn at opptaket fortjener et gjenhør. Men det er likevel grunn til å spørre om NRK ikke kunne grave fram noe nyere enn et 23 år gammelt opptak med dette korpset! Musikerne og musikkvalget har jo endret seg betydelig i løpet av to tiår, noe vi har hørt i flerfoldige NM etter hverandre. Når dette hjertesukk er sagt, så kunne vi ihvertfall glede oss over en fyrrig framføring av «DR3s honnørmarsj» av Erling Mostad, som fortjent ble plukket ut til avstemningen tidligere i år om Norges nasjonalmarsj. Videre på programmet sto to velspilte potpourrier over Richard Rodgers’ og deretter Cole Porters sanger. Herlig å høre amerikansk populærmusikk spilt av et korps med riktig rytmesans for en gangs skyld. «Gopak» fra balletten «Gajané» av Aram Khatsjaturjan ble passende virtuost framført før programmet ble avsluttet med fynd og klem med korpsfavoritten «Bojarenes inntogsmarsj» av Johan Halvorsen.

Fredag 16. mars 2018

NM JANITSJAR STRØMMES PÅ LIVESTREAM.COM

I dag møtes 116 korps fordelt på åtte divisjoner til dyst i NM janitsjar i Trondheim. 1., 4. og 6. divisjon er først ute og spiller fra kl 14.00 i Olavshallens Store sal, Lille sal og Royal Garden Hotel. I dag vil også Scandic Nidelven Hotel bli brukt for 7. divisjon og i morgen for 2. divisjon.

Blant deltakerkorpsene deltar tre korps i NM for første gang. Det er Jevnaker Ungdomskorps, Lørenskog Blåseensemble og Kristiansand Janitsjar. Seks korps har vært med hvert år siden starten i 1990. Det er Kolbotn Konsertorkester, Lillestrøm Musikkorps, Lørenskog Musikkorps, Nittedal og Hakadal Janitsjar, Sandvikens Ungdomskorps og Skjold Nesttun Janitsjar. Mer om historien til NM janitsjar finner du her.

Også i år blir det strømming fra arrangementet. I fjor ble det sendt bare fra elite- og 1. divisjon, som alltid spiller i Olavshallen Store sal. Sendingen på livestream.com er gratis og starter fredag kl 14.00 for 1. divisjon og lørdag kl 10.00 for elitedivisjonen. I år blir det også sendt direkte fra 4. og 5. divisjon, som foregår i Lille sal henholdsvis fredag fra kl 14.00 og lørdag fra kl 09.30. Festkonserten blir ikke sendt.

Som del av strømmingen blir det eget studio med ekspertkommentatorene Ole Edvard Antonsen fredag og Øystein Baadsvik lørdag for de to øverste divisjonene. Programleder er som vanlig Stein Skorpholm.

Søndag 18. mars 2018



Hvorfor ble Christiania Blåseensemble og ikke Lillestrøm Musikkorps norgesmester i år? Ved gjenhør er det lett å være enig i ekspertkommentator Øystein Baadsviks vurdering at de skulle ha spilt i to ulike klasser, fordi her konkurrerte et lite ensemble mot et mannsterkt korps, nærmest som David mot Goliat – og David vant.

Et mindre blåseensemble har mye av de samme fordelene som et brassband, nemlig at det er bare én eller et par musikere på hver stemme. Dermed blir det lettere å kvalitetssikre intonasjon og presisjon, som teller svært mye i konkurranser. I et stort korps er sjansen større for at enkelte ødelegger helhetsinntrykket med ikke helt perfekt spill. Det er ikke til å unngå at slett ikke alle musikerne er like skjerpet i store amatørkorps, verken på øvingene eller i konkurranser.

Fjorårets vinner Lillestrøm Musikkorps knep andreplassen bare 0,33 poeng bak Christiania Blåseensemble, som fikk 96 poeng. Det innebærer at én av de tre dommerne satte Christiania først. Lillestrøm framførte David Maslankas Symfoni nr. 4 med stor overbevisning, selv om kritikere kan innvende at det ble litt «over the top» i de sterkeste partiene. Christiania spilte med total kontroll, men enkelte vil nok mene de opplevde at spillet var litt for kontrollert og litt for usjarmerende både i «Short Ride in a Fast Machine» av John Adams, «Stabsarabesk» av Olav Anton Thommessen (som de fikk Komponistforeningens pris for) og «Et Expecto Ressurectionem» av Olivier Messiaen.

Hvis du vil prøve deg som dommer selv, finner du elitedivisjonen i Store sal på livestream.com og spoler deg fram til +04:25:40 for Lillestrøm Musikkorps og +05:11:10 for Christiania Blåseensemble. Alle resultatene fra NM janitsjar 2018 finner du her.



Søndag 18. mars 2018

UNDERHOLDNING MED ODD R. ANTONSEN BAND

I programmet 17. mars var vi tilbake til 1986 og et album i serien med «janitsjarsvisker» som Odd R. Antonsen Symphonic Band utga. Det kom i alt fire utgivelser med slike såkalte «svisker», som med tiden er blitt et helt foreldet uttrykk når det gjelder kjent og kjær korpsmusikk. Uansett hva man kaller det, er det ihvertfall mye å glede seg over i innspillingene Odd R. Antonsen fikk gjort før han gikk bort i fjor, 80 år gammel. Det startet med «Clarinet Candy» av Leroy Anderson og Air fra «New Baroque Suite» av Ted Huggens, et pseudonym for Henk van Lijnschooten, dirigent for Marinierskapel der Koninklijke Marine 1957-1964. Korpset kan oppleves på Norsk Militær Tattoo i april. Antonsen var selv solist på altsax i «Harlem Nocturne» av Earle Hagen og Dick Rogers. Videre fikk vi høre en flott barytonsolo av Bjørn Bogetvedt (ikke Bogeberg, kjære programleder!), som nå dirigerer HMKG musikkorps. «Trompet Fiesta» av D. Phillips ble spilt av Antonsen-sønnene Ole Edvard og Jens Petter. Som avslutning fikk vi servert en marsj som ikke blir særlig ofte spilt, nemlig «Fra nord til sør». Den var det Ragnar Søderlind som skrev i 1967.
Tirsdag 20. mars 2018

FLERE NM-INNTRYKK FRA LIVESTREAM.COM




















Fredag 23. mars 2018

REGIMENTSMARSJ EGNET TIL Å RO ETTER?

Ole Olsen var ikke alltid like positiv da han tok en titt på materialet han fikk tilsendt etter at han hadde bestemt seg for å la hvert infanteriregiment få sin spesielle marsj med melodier fra området der regimentet holdt til. «Denne underlige, knudrete rytmen kan da ikke være til å gå etter? Den må vel være beregnet til å ro etter!» Det var hans første reaksjon da han mottok notene til det som etter hvert skulle bli Norsk regimentsmarsj med motiver fra Førde og Sunnfjord.




Søndag 25. mars 2018

ELDRE KONSERT MED NYOPPRYKKET KORPS

Like før vi gikk inn i påskeuka fikk vi 24. mars høre Sande Musikkorps ledet av Gunnar Lintvedt (som ikke dirigerer korpset lenger) i et opptak fra 2001. Vi fikk vite at korpset ble stiftet så sent som i 1967, og at de har gjort det bra i en rekke år i NM. I år kom de på førsteplass i 2. divisjon og rykker dermed opp til 1. divisjon. I lørdagens sending fikk vi først høre en marsj som nylig er tatt opp igjen av HMKG musikkorps, nemlig «Pochod Textilákov» (Tekstilarbeidernes marsj) av tsjekkiske Karol Pádivý, skrevet i 1941 til et korps ved en tekstilfabrikk. To stykker vi ikke hører så ofte, er «Forgotten Dreams» av Leroy Anderson og Boccherinis Menuett. Deretter tolket Cecilie Schilling fra Svelvik «I dreamed a dream» fra «Les Miserables». Ulrik Neumanns «Kjærlighetsvals» og «Amsel Polka» av Jaromír Vejvoda bar bud om et litt aldersteget repertoar. «Nadia’s Theme» ble spilt på panfløyte av Joseph Angyal før konserten ble avrundet flott med «Under dobbelørnen» av Josef Franz Wagner.
Søndag 25. mars 2018