Mai-blogg
   Oppdatert 19.5.2018


   Tilbake til forsiden

   Januar-blogg 2018
   Februar-blogg 2018
   Mars-blogg 2018
   April-blogg 2018
   Sommer-blogg 2018
   September-blogg 2018
   Oktober-blogg 2018
   November-blogg 2018
   Desember-blogg 2018

Marinemusikkens første CD med Percy Graingers komplette musikk for blåsere ble utgitt i januar, og alt nå er den andre CDen i salg, eventuelt klar for nedlasting for dem som foretrekker det, blant annet fra prestoclassical.co.uk.

Som på den første CDen blir vi presentert for en blanding av det svært kjente og det helt ukjente fra Percy Graingers hånd. Det kjente utgjøres denne gangen av «The Gum-Suckers’ March», «Irish Tune from County Derry» (i to versjoner), «Children’s March ‘Over the Hills and Far Away’» og «Colonial Song». Det ukjente er igjen for en stor del noen av hans «23 Chosen Gems for Winds», som av gode grunner er glemt av de fleste korps.

«Gems for Winds» gir seg ut for å være perler for blåseensembler, hvis vi tar tittelen bokstavelig. Derfor er det litt skuffende å konstatere at de slett ikke er praktfullt orkestrert av Grainger. De er ganske enkle arrangementer av eldre mesteres verker med vekt på bruk av svært sære instrumenter som den eksentriske Grainger var intenst opptatt av mot slutten av livet, for eksempel kontrafagott.

Her savner vi overskuddet og oppfinnsomheten som Grainger viste i de berømte arrangementene av folkemelodier som han skrev langt tidligere. For å si det rett ut, så er mange av disse «Gems» rett og slett uinteressante. Det har nok mange dirigenter og korps syntes også tidligere. Derfor er det ikke underlig at både vol. 1 og vol. 2 kan skilte med låter som ikke er innspilt tidligere. Men når Grainger skal være komplett, som i Marinemusikkens tre utgivelser på Naxos, kan de selvfølgelig ikke utelates.

Det lengste musikkstykket på denne CDen er «Fantasy on Hungarian Folk Themes» for piano og orkester av Franz Liszt, der Grainger har transkribert orkesterstemmene nokså fantasiløst til ham å være. Det er tydelig at australieren Grainger langt fra var like oppfinnsom og fargerik som ungareren Liszt i sin omgang med dette materialet. Arrangementet på over 15 minutter er noe den 77-årige Grainger kanskje ikke burde ha innlatt seg på. Vi hører at dette ikke er den yngre og livsglade Grainger som ga oss «Lincolnshire Posy» og de andre kjente verkene.

I likhet med vol. 1, som vi omtalte i mars-bloggen, er også innspillingene på vol. 2 preget av den samme høye kvaliteten. Med svært klar og god lyd og utmerket spill av Marinemusikken under ledelse av Bjarte Engeset er hele CDen vel verdt å lytte oppmerksomt til. Det gjelder selv når det gjelder Graingers noe uinspirerte «Gems». Vi kan lære svært mye av Marinemusikken og Engeset, særlig hvordan Graingers mer kjente musikk bør framføres.

Onssdag 2. mai 2018

MILITÆRKORPSENE DENNE MÅNEDEN (Klikk på bildet)

Luftforsvarets musikkorps Forsvarets stabsmusikkorps Kongelige norske marines musikkorps Sjøforsvarets musikkorps Forsvarets musikkorps Nord-Norge

Onsdag 2. mars 2018

DET NORSKE BLÅSEENSEMBLE (Klikk på bildet)


Onsdag 2. mai 2018

ÅRETS HMKG HAR VÆRT I STORE STUDIO

«Messing og treblås» 28. april var til en forandring helt og holdent ferskvare i stedet for de mange gamle opptakene vi har fått servert denne våren. Årets utgave av HMKG musikkorps dirigert av Bjørn Bogetvedt hadde nemlig vært i Store studio og gjort et opptak nylig. De begynte med et musikkstykke vi ikke får høre så ofte, nemlig «Springleik og vise» av Gustav Sparre Olsen, arrangert av Kjell Marthinsen. Deretter fulgte første del av «Guard», et helt nyskrevet verk av Henning Sommerro i anledning Musikkorpsenes år og 200-årsjubileet for Forsvarets musikk. Resten av verket får vi høre senere i år. Deretter kom «Torn-Eriks visa», svensk tradisjonsmusikk arrangert av Lars Erik Gudim og med Eilif N. Syverud som solist på altsax. Det virtuose fiolinstykket «Hora staccato» ble for anledningen spilt på xylofon av Tore Kongshaug. Et stykke HMKG har hatt stor suksess med i år, er «Sandpaper Ballet» av Leroy Anderson, der slagverksgruppa pusser marsjstøvlene. I «Walz for Horns» av Hiroki Takahashi var hele horngruppa i aksjon. Konserten sluttet med «The Incredits» fra filmen «The Incredibles» av Michael Giacchino.

Onsdag 2. mai 2018

De siste årene har vi sett at korps er blitt mindre populært. For tretti år siden var det like vanlig å spille i korps som å drive med andre fritidsaktiviteter.

Hvorfor er ikke korps like populært lenger? Det er spørsmålet journalist Eline Moskull stiller i et intervju med de unge korpsmusikerne Rikke Larsen Helltun og Odin Eidsgård i Ringerikes Blad.

– Jeg begynte i korps i 1. klasse og spilte i Veien og Helgerud skolekorps i nesten 11 år, men sluttet nå i år. Jeg spiller fortsatt i janitsjarkorps, og der har jeg spilt i snart 2 år, forteller Rikke.

Odin har spilt i Eikli skolekorps siden 2007, men 2018 blir nok det siste året. – Kanskje jeg begynner i voksenkorps seinere, vi får se, sier han.

– Skolekorps har vi hatt i Norge i over hundre år, men det er i vår tid vi ser nedgang i popularitet og antallet medlemmer. Det er trist, sier Eidsgård. Han tror nedgangen skyldes konkurranse med andre fritidsaktiviteter, og at mange tenker på korps som «ukult og kjedelig».

Rikke mener korps ikke er så populært som andre fritidsaktiviteter fordi det i sosiale medier er blitt stemplet som teit. – Jeg tror dette «stempelet» har kommet på grunn av filmer og serier og lignende, der korpsbarna har vært de mest upopulære på skolen, sier hun. Selv er hun oppvokst med korps og har fått mange gode venner og minner gjennom det.

– Det er utrolig hvor godt vennskap man får gjennom korpset. I tillegg har vi flere korpssamfunn på sosiale medier der man blir kjent over nettet.

– Vi drar jo på sommerturer, har seminarhelger der det ofte er sosiale aktiviteter om kvelden, flere reiser på sommerkurs og samspillshelger og får nye venner der, legger Rikke til.

Odin forteller om et prosjekt kalt «Korps i skolen» som nylig er blitt satt i gang av korpsledelsen og Ulerål og Eikli skoler ved Hønefoss. Prosjektet går ut på at korpsmusikk og samspill skal bli en del av musikkundervisningen i 3. klasse.

– Selv om det er nedgang i oppslutningen, så tror jeg ikke at alt håp er ute, mener Odin. Han håper prosjektet vil rekruttere mange nye, unge medlemmer i korpset. De synes begge at korps er verdt å vurdere. – Jeg håper flere får lyst til å begynne etter hvert og får oppleve fellesskapet vårt, sier Rikke.

Onsdag 2. mai 2018

NY MANN FRONTER VAKTPARADEN

Pål Wilhelm Magnussen har overtatt som korpssjef for Stabsmusikken etter Sten Kristian Brath, som nå er blitt korpssjef for Den kongelige norske marines musikkorps i Horten. Det leser vi på Facebook-siden til Forsvarets stabsmusikkorps.

Magnussen vokste opp i Greåker og spilte sine første toner på trombone i Tindlund skolekorps, får vi vite. Han har vært ansatt som trombonist i Stabsmusikken siden 1994. Tidligere har han fungert som korpssjef høsten 2012 og våren 2013, så han kan dette med å gå foran Stabsmusikken og være ikke bare major, men også tamburmajor når de marsjerer oppover Karl Johans gate til Slottet.

Denne uka er det vaktparader med Stabsmusikken onsdag 2.5., torsdag 3.5. og fredag 4.5., og uka deretter onsdag 9.5. og fredag 11.5. Deretter overtar Hans Majestet Kongens Garde tirsdag 15. og onsdag 16. mai, den siste av disse med drilloppvisning hvis været tillater det.

De tradisjonelle vaktparadene fra Akershus festning til Det kongelige slott er et sikkert vårtegn i Oslo. Tradisjonen går helt tilbake til 1905. Paraden starter fra festningen kl 13.10 med ridende politi i spissen. Forsvarets stabsmusikkorps, Hans Majestet Kongens 3. gardekompani og Den kongelige norske marines musikkorps deler på å gå vaktparadene utover sommeren.

Onsdag 2. mai 2018



Torsdag 10. mai 2018

DANSKE KLASSIKERE FRA ÅRETS TATTOO

NRK var heldigvis påpasselig og sikret seg opptak med tre av korpsene som gjestet Oslo i forbindelse med Norsk Militær Tattoo nå i slutten av april. Lørdag 5. mai fikk vi høre Den Kongelige Livgardes Musikkorps fra Danmark under sin dirigent David Palmquist fra åpningskonserten som ble holdt i Oslo Konserthus i forkant av årets tattoo. De startet med «Bataille March» av Carl Christian Møller. Den betegnes som Danmarks nasjonalmarsj. Deretter fulgte en annen dansk klassiker, «Finalegalopp» fra balletten «Livjægerne paa Amager» av Hans Christian Lumbye. Så ble tempoet roet ned i det lyriske og klangfulle stykket «Pastorale» av Niels Wilhelm Gade. En sang av Carl Nielsen, «Nu lyser løv i lunde», ble framført i et moderne arrangement, nærmest som en jazz-vals. Av Carl Nielsen framførte Livgardens musikkorps også en annen kjent dansk klassiker, «Hanedans» fra operaen «Maskerade». Livgarden avrundet flott med en moderne marsj som også har fått klassikerstatus, «Kong Frederik d. IX’s Honnørmarch» av Kai Nielsen. Til slutt en ørliten forsmak på neste ukes program med The United States Army Field Band.

Torsdag 10. mai 2018

SKOLEKORPS REKRUTTERER PÅ SKOLENE

To dager forrige uke besøkte Vågsbygd Skolemusikkorps i Kristiansand fem skoler i bydelen, der de blant annet arrangerte rekrutteringskonsert sammen med drilltroppen og viste fram instrumentene sine. Dette har vært en årlig tradisjon i forkant av 17. mai flere år.

– I korps lærer barna å ta vare på hverandre og utvikle musikk sammen, og på den måten tror jeg også de lærer mye om seg selv. Jeg tror imidlertid ikke alle vet hva vi i korpset egentlig driver med, sa Kine Aasen, dirigent i Vågsbygd Skolemusikkorps, til avisa Fædrelandsvennen, som brakte en helsides reportasje om rekrutteringsframstøtet.

– Byens skolemusikkorps har lenge hatt et dårlig rykte, og det er ufortjent. Men både vi og flere av byens korps har hatt en økning i antall medlemmer de siste årene. Det er gøy å se at korpskulturen igjen blomstrer, sier Aasen. Hun mener at ryktet henger sammen med en feilaktig tankegang om store mengder dugnadsarbeid. De siste årene har korpset hatt et stevne i dyreparken i tillegg til å kjøre én stor dugnad fremfor mange små.

Vågsbygd Skolemusikkorps fyller 80 år i år, og 23. mai blir det arrangert «åpen dag» på Vågsbygd skole, der alle er velkommen til å delta.

Avisa har intervjuet to av dem som var med på rekrutteringsrunden, Eirik Ribe Fjelde (11), som spiller saksofon for fjerde år på rad, og Anine Fosselie (12), som har vært med i skolemusikk-korpsets drillgruppe i tre år. Eirik øver to ganger i uka, og Anine én gang. De mener det aller kjekkeste med korps er alle turene.

– 17. mai kan bli litt slitsomt. Vi må jo være med på alt hele dagen. Men det er litt kjekt også da, sier Eirik og legger til at han gleder seg til korpsets neste tur, som går til Italia.

Tirsdag 15. mai 2018

HØR VERDENS RASKESTE «BOJARENES INNTOGSMARSJ»

I «Messing og treblås» 12. mai fikk vi høre The United States Army Field Band under åpningskonserten av Norsk militær tattoo i et opptak fra Oslo Konserthus. De består av over 100 musikere og holder om lag 400 konserter i året med musikk i alle sjangere. Som ekte amerikansk forsvarskorps måtte de selvsagt åpne konserten med John Philip Sousas udødelige marsj «The Stars and Stripes Forever», spilt med fynd og klem. De sparte virkelig ikke på kruttet, og salen var så absolutt med på notene! Så fulgte Bruce Broughtons musikk til filmen «Silverado» og satsen «Times Square» fra Leonard Bernsteins fargerike suite fra musikalen og filmen «On the Town». Konserten fortsatte med mer filmmusikk, denne gang «Scherzo for X-Wings» av John Williams fra Star Wars-filmene. John Williams sto også for et arrangement kalt «Tribute to Film Composers», og her fikk vi kjente film-temaer på rekke og rad – flere enn vi klarte å telle. Til slutt bød alle tre korpsene i konserten på en norsk klassiker, «Bojarenes inntogsmarsj» av Johan Halvorsen, svært raskt spilt som en gest til oss nordmenn og til vertskapet for Norsk militær tattoo.

Tirsdag 15. mai 2018



Tirsdag 15. mai 2018



Lørdag 19. mai 2018