November-blogg
   Oppdatert 16.11.2018


   Tilbake til forsiden

   Desember-blogg 2017
   Januar-blogg 2018
   Februar-blogg 2018
   Mars-blogg 2018
   April-blogg 2018
   Mai-blogg 2018
   Sommer-blogg 2018
   September-blogg 2018
   Oktober-blogg 2018

   Siste:
   Randesund Skolemusikk
   feiret seieren

«Våre favorittmarsjer» heter det nyeste albumet fra Luftforsvarets musikkorps. Tja, hvem er det egentlig som har alle disse 16 marsjene på sin «bucket list», altså marsjer man bør høre før man dør? Sikkert ingen! Dette er en (u)salig blanding av det kjente som helt sikkert de fleste har hørt, og det helt ukjente som vi mistenker ikke er favoritter selv blant de mest marsjfrelste.

De velkjente favorittene er Liberty Bell (Sousa), Voice of the Guns (Alford), Haakon den VIIs honnørmarsj (Borg) og Florentinermarsj (Fučik). DR3s honnørmarsj (Mostad) ble plukket ut til avstemningen om Norges beste marsj i vinter og burde også være velkjent. Så har vi et par marsjer som Garden har gjort populær de siste årene, nemlig Norrlandsfärger (Widkvist) og Pochod Textilákov (Pádivý).

Alle som har hørt tyske forsvarskorps vil trolig ikke ha gått glipp av Regimentsgruß (Steinbeck), selv om enkelte mener den er sveitsisk, fordi komponisten var født i Sveits. Og alle som har sans for øster­rikske marsjer eller har sett flyangrepet mot ubåten mot slutten av filmen «Das Boot», vil nikke gjenkjennende til Erzherzog-Albrecht-Marsch (Komzák).

Når det gjelder resten, er vi sterkt i tvil om de fortjener betegnelsen favorittmarsjer, selv om det er kjekt å få hørt dem, kanskje for første gang, som for eksempel Honnørmarsj av Johannes Hanssen og NBL Honnørmarsj av Rolf Birger Mauritz Lindstad. Hadde det blitt valgt flere gode, ukjente norske marsjer, ville det vært mer konsekvens i utvalget. Da kunne vi i det minste ha forestilt oss at det var de glemte norske forsvarskorpsfavorittene vi fikk høre.

Men når resten består av Fladdrande fanor (Widkvist), Invictus (King), Salve imperator (Fučik), Konsertmarsj nr. 2 (Rydberg) og Astronau­ten-Marsch (Ullrich) må det være lov til å rynke litt på nesen. Hvem har egentlig disse som sine favoritter? Kanskje ikke noen i forsvars­korpsene engang?

I sannhet en merkelig blanding som det er vanskelig å tro har særlig appell for de fleste, særlig fordi de sivile korpsene bryr seg stadig mindre om marsjer, bortsett fra 17. mai. Det er lett å forstå at Luft­forsvarets musikkorps ønsket å markere seg med en ny utgivelse når det er stadige budsjettkutt og en nedleggingstrussel som aldri helt forsvinner. Men var akkurat dette albumet den beste måten å markere seg på? Trolig ikke hvis det gjaldt å sikre seg publikums gunst.


Torsdag 1. november 2018

FORSVARSKORPSENE I HØST (Klikk på bildet)

Luftforsvarets musikkorps Forsvarets stabsmusikkorps Kongelige norske marines musikkorps Sjøforsvarets musikkorps Forsvarets musikkorps Nord-Norge

Torsdag 1. november 2018

DET NORSKE BLÅSEENSEMBLE (Klikk på bildet)


Torsdag 1. november 2018

NRKs KORPSPROGRAMMER I OKTOBER

Vi gir dere nedenfor en oversikt over de ukentlige sendingene i NRKs «Messing og treblås» i oktober. For alle som ønsker å høre programmet når det sendes i P1+, skal vi minne om at det er sending hver lørdag kl 17.30 hele året igjennom med reprise tirsdag uka etter kl 19.30. Program­leder er som vanlig Rune Alstedt.

27.10.2018 Østerrikske og tyske marsjer spilt av blåsere fra Berlinfilharmonien (1974). Dirigent: Herbert von Karajan.
20.10.2018 Norsk musikk med Forsvarets stabsmusikkorps i et opptak fra 1981. Dirigent: Ole Henning Johannessen.
13.10.2018 Sousa-marsj og musikk fra kjente operetter med United States Marine Band.
06.10.2018 CD-opptak med Regimental Band of the Coldstream Guard. Dirigent: Roger Swift.

Torsdag 1. november 2018


Sist helg kunne Buvik musikkorps feire 100-årsjubileum. Buvika ligger i Skaun kommune sørvest for Trondheim. Fordi det er nokså få medlemmer i korpset, dannet de et storkorps på jubileumskonserten sammen med det nesten like store Viggja musikkorps fra nabobygda. De hadde også alliert seg med Skaun barne- og ungdomskorps, Buvik songlag og bandet The Sparrows.

For anledningen deltok tre generasjoner fra familien Langmo på konserten – Torbjørn Langmo med sønnene Edvin og Tor Erik og barnebarnet Sigurd. Vanligvis spiller bare Torbjørn i Buvika-korpset, og det har han gjort i 58 år. Sønnene spiller i Skaun Storband og Nidaros Brass Band, mens barnebarnet på 14 år fortsatt spiller i Skaun barne- og ungdomskorps.

På spørsmål fra avisa Sør-Trøndelag om høydepunktet når Torbjørn tenker tilbake, mener han det må være musikkstevnet i Buvika i 1988. Det var et stort arrangement. Den gang hadde korpset sin storhetstid med 45 medlemmer. I dag er det bare 13 faste.

Men det ser lysere ut for framtida. – Vi har noe på gang her i kommunen med Skaun barne- og ungdomskorps nå, som har 40 medlemmer. Det gjelder bare å få dem til å fortsette med spillinga også når de blir eldre, sier sønnen Edvin.

Mange forbinder korpsmusikk med 17. mai, men for Langmo-karene er det alfa og omega med helårsdrift. – Resten av året er viktigst, mener Edvin, som er så heldig å spille i Nidaros Brass Band, et korps som har mye publikum hele året, og som ikke spiller på 17. mai.

Buvika musikkorps kunne feire 100 år i høst trass i at korpset var nedlagt fra 1953 til 1969. De fikk nemlig beholde stiftelsesdatoen til det tidligere Buvika Hornmusikk etter å ha byttet navn og startet opp på nytt etter en pause på 16 år.


Torsdag 1. november 2018



Da NRKs Jan Eriksen presenterte et minneprogram om Ole Hjellemo i anledning 100-årsdagen i 1973, var det «Frå Vågå» som sto først på programmet, framført av Forsvarets stabsmusikkorps dirigert av Ole Henning Johannessen.

De gamle låtene må fornyes for å være liv laga. Hjellemo var en av de første som innså dette. Det har vi et tydelig eksempel på nettopp i hans arrangement både for orkester og for korps av denne springleiken, selv om det var noe de gamle spillemennene tok helt avstand fra og mente det innebar å ødelegge musikken.

Vårt arrangement for moderne «symphonic wind band» tar utgangspunkt i partituret av orkesterversjonen i Nasjonalbiblioteket og skiller seg dermed litt fra utgaven som forsvarskorpsene og Forsvarsmuseet har i sine arkiver for eldre og nyere besetning, og som ble spilt på minnekonserten i NRK i 1973.

Fredag 2. november 2018



Mandag 5. november 2018


I år holdt det bare til en andreplass for Eikanger og Bjørsvik Musikklag i Siddis Brass, fordi Manger Musikklag gikk forbi dem med ett skarve poeng med det nokså originale opplegget de hadde satset på i denne underholdningskonkurransen. De stakk også av gårde med publikumsprisen.

Manger seiret med konseptet «In Time with Cubism», som bestod av fem musikkstykker av dirigenten Martin P. Winter. Poenget var å ta tilhørerne med på en musikalsk reise gjennom kubismens mangslungne uttrykk, illustrert med bilder og passende kommentarer, samtidig som de sørget for å få fram det beste korpset hadde å by på, blant annet en xylofon-solo av Sigurd Olsen i «Rag for Igor».

Her er noen kommentarer fra Facebook:

«Vanvittig bra levert i dag. Vi storkoste oss. Kjempestolt av heile gjengen, korpset, solister, dirigent og Irene.» «Utrolig tøft konsept, og fantastisk formidlet.» «Koste meg gjennom hele programmet.»

Vi får også ta med at 1. divisjon ble vunnet av Rong Brass, 2. divisjon av Tysnes Musikklag, 3. divisjon av Krohnengen Old Stars og 4. divisjon av Skeie Brass. Alle vinnerne er fra Hordaland og Rogaland, i likhet med så å si alle andre som deltok på årets Siddis Brass. Stavanger Aftenblad mente at arrangementet var en blanding av slektsstevne og knalltøff korpskonkurranse!


Mandag 5. november 2018


Danmark holdt sitt nasjonale mesterskap for brassband denne helga, og i motsetning til SiddisBrass ble hele konkurransen strømmet gratis på YouTube. Konkurransen foregikk i år i Musikhuset Aarhus, og der vil den finne sted første helg i november også de neste årene.

Danskene blir stadig dyktigere til å arrangere dette mesterskapet og hadde i år opprettet en egen nettside for DM Brass. Her finner vi også lenkene til alle delene av konkurransen vist på YouTube samt resultatene.

På enkelte punkter er det fortsatt rom for forbedring. Det manglet podiemannskap, så hvert korps måtte selv ordne hvordan de ville sitte. Fortsatt holder de fast på at ingen – ikke engang seerne live eller i opptak på YouTube – får vite hvem som sitter på scenen i elitedivisjonen. Andre arrangørtabber var altfor snakkesalige konferansierer, treg og kaotisk premieutdeling og mange, mange timer før resultatene ble lagt ut på nettet.

Mesterskapet var ikke av de største med fem korps både i elitedivisjonen og 1. divisjon, tre i 2. divisjon og fire i 3. divisjon, i alt 17 korps - eller 18 korps hvis vi også teller med det ene som stilte i konsertdivisjonen, dvs. utenfor konkurranse.

Pliktnumrene var Enigma - Theme & Eight Variations (Edward Elgar, arr. Eric Ball) i elitedivisjonen, Sinfonietta (Joseph Horovitz) i 2. divisjon og Music from Kantara (Kenneth Downie) i 3. divisjon. Slett ikke de mest krevende stykkene i brass-repertoaret, men det skyldes at prestasjonene i Danmark stadig ligger et stykke bak det vi er vant til hos engelske og norske brassband. Vinner av elitedivisjonen ble Concord Brass Band, som uten tvil skilte seg mest positivt ut.

Det som kan overraske litt sett fra et norsk synspunkt, er at den danske utgaven av skolekorps får delta sammen med de voksne, slik blant annet Greve Pigegarde gjorde både i fjor og i år. Det er om lag 30 bygarder i Danmark. Forbildet var opprinnelig Den Kongelige Livgarde, men nå har de fleste av dem utviklet seg til «marching bands» med mer vekt på show enn musikk. Noen har valgt janitsjarbesetning, mens enkelte har brassbesetning som Greve Pigegarde. Som vi ser av bildet, holder de strengt på den tradisjonelle kjønnsdelingen, bortsett fra at de hadde med seg en voksen mannlig tubaist som skimtes i bakgrunnen.

Når det er sagt, må vi skynde oss å legge til at Greve Pigegarde holder et vel så høyt nivå som mange av sine voksne kolleger i samme divisjon. I fjor tok de andreplassen i 3. divisjon, og i år ble de nr. 1!

Fredag 16. november 2018


Årets fylkeskulturpris i Møre og Romsdal gikk til Smøla Janitsjarorkester, som blir betegnet som en viktig kulturell drivkraft i en liten øykommune. Korpset ble stiftet i 1981 og er i dag et av de fremste i fylket. – Dette var gode nyheter, ja. Ble nesten litt satt ut, sa Egil Holberg, som har ledet korpset helt fra starten. – Meget overraskende og hyggelig, tilføyde han i samtale med avisa Nordvestnytt.

– Korpset vårt blir trukket fram i musikkorpsenes år, og det gjør oss enda litt mer ydmyke når vi tenker på hvor mange gode korps det er i fylket. At det blir lagt vekt på satsinga vi gjør med innsatsen for å markere Nordmøre, er også noe vi tar til oss. Vi brenner for å samle Nordmøre musikalsk, og det er så mange flinke folk å ta av. Vi prøver å være samlende, sier Holberg.

Styreleder i Smøla Janitsjarorkester, Ingar Iversen, sier at korpset har et fantastisk samarbeid med Smøla kommune og ikke minst nyskolen, der de nå holder til under øvingene. Han legger til at de ikke har noe sted å henge prisen, men det blir nok funnet en løsning. For øvrig får korpset ikke bare noe å henge på veggen, men også 50.000 kroner, som sikkert vil komme godt med. Foreløpig har de ikke bestemt hva pengene skal brukes til.

Iversen presiserer også at korpset ikke har blitt viktig for Smøla-samfunnet uten Holberg som musikalsk leder. – Han har vært drivkrafta i alle år og har satt ut i livet ideer som ingen andre tør å satse på. Sammen med Einar Wikan ved kultur- og næringssenteret har han gått opp mange stier, selv om begge på et vis har lagt hodet på blokken for å få ting til å skje, sier Iversen. Han gir også lokalavisa Nordvestnytt honnør for at de alltid er til stede og gir korpset fyldig omtale.

Fredag 16. november 2018



Ny korpsnote: Variasjoner over Gubben Noa av Ludvig Mathias Lindeman. Et overraskende funn i arkivene av en pianoduo som nå er arrangert for symphonic wind band med passende store utfordringer for alle instrumentgruppene etter tur.

Det viste seg at Lindemans variasjonsverk byr på gode klanger og oppfinnsomt kontrapunkt som vi ellers må lengre sørover i Europa for å finne maken til, for eksempel hos Rossini og Weber, som nok har vært forbildene. Lindeman har gjort seg ekstra flid med verket, som han faktisk skrev og dediserte til to pianoelever som spilte det firehendig.


Fredag 16. november 2018


For et par uker siden kunne Randesund Skolemusikk i Kristiansand feire seg selv med pizza og kake, og dirigenten Aleksander Haga Tveit (t.v.) ble hedret med blomster. De hadde vunnet 2. divisjon i NMFs regionmesterskap for Agder, Telemark og Vestfold. For dirigenten var mesterskapet en rørende opplevelse, fordi også juniorkorpset han dirigerer, ble utropt som vinner av sin klasse.

Styret i skolekorpset roser dirigenten opp i skyene. – Aleksander gir alltid 150 prosent, sier Janne Rossen til avisa Fædrelandsvennen. Hun er leder av arrangementskomiteen og styremedlem i Randesund Skolemusikk. Evnen til å oppnå gode prestasjoner med skolekorps gjør at Tveit nå er blitt heltidsengasjert som dirigent i de tre Randesund-korpsene og har også ansvaret for aspirant- og juniorkorpset til både Møvig og Sjøstrand Skolemusikk i Ytre Vågsbygd og Høvåg Brass.

Etter alt å dømme er Aleksander Haga Tveit representant for en ny type korpsdirigenter vi vil få se langt mer av i årene som kommer. Han har en bachelor i klassisk slagverk, studium i komposisjon og en master i korpsdirigering. Det gir ham en svært god teoretisk bakgrunn for å bygge opp et kvalitetskorps fra bunnen av. – Vi må fortsette å levere musikk av god kvalitet, jobbe så godt vi kan, presse oss og lære mer, sier den 25 år gamle dirigenten til Fædrelandsvennen.

Korpset har ingen planer om å hvile på laurbærene etter seieren i regionmesterskapet. Nå øver de til julekonserten i Søm kirke 18. desember. Det neste store mesterskapet de skal delta i, er Hjertnesfestivalen i Sandefjord i mars neste år. Men høydepunktet blir utvilsomt NM for skolekorps i Larvik etter skoleslutt. Deretter bærer det rett til Tyskland, der de skal spille utendørskonserter.

Hør Randesund Skolemusikk spille «Free World Fantasy» av Jacob de Haan under Regionmesterskapet Sør 2018: