Februar-blogg
   Oppdatert 12.2.2019


«Romeo og Julie» er en tragedie som William Shakespeare skrev tidlig i sin karriere, kanskje rundt 1595 eller litt før. Teksten hadde nylig blitt oversatt til engelsk i to trykte utgaver. Shakespeare lånte mye fra begge, men la også til en del handling selv, blant annet der skikkelsene Mercutio og prins Paris opptrer.

Stykket handler som vi vet om de unge elskende Romeo og Julie, som tilhører ulike familier i Verona, henholdsvis Montague og Capulet. Familiene ligger i strid med hverandre og forsøker å forhindre forholdet, men når Romeo og Julie dør, velger de å slutte fred.

«Romeo og Julie» var et av Shakespeares mest populære skuespill alt mens han levde, og er ved siden av «Hamlet» hans mest framførte verk. På 1700-tallet fjernet man det man etter tidens smak fant var uanstendig, og ga i tillegg stykket en «happy ending». På 1800-tallet fant man tilbake til den originale teksten og framførte stykket med større realisme.

På 1900-tallet ble stykket tilpasset så ulike versjoner som MGMs forholdsvis originaltro film fra 1936 (med godt voksne Norma Shearer og Leslie Howard i hovedrollene) og 1950-årenes musical «West Side Story», der handlingen er lagt til New York og personene heter Tony og Maria. De to familiene er byttet ut med gjengene Jets og Sharks.

Musikalsk har dramaet inspirert svært mange komponister i tillegg til Leonard Bernstein. En av de første var Hector Berlioz med sin stort anlagte «symphonie dramatique» fra 1839. Senere skrev Pjotr Tsjaikovskij en langt kortere «ouverture-fantasi». Mest kjent i nyere tid er Sergej Prokofievs ballett og tre orkestersuiter fra 1930- og 1940-årene.

Johan Svendsens bidrag stiller naturlig nok litt svakt i konkurransen. Stykket ble heller ikke særlig godt mottatt av Kristiania-publikumet da det ble framført første gang i 1876. Den gangen ventet folk at musikken skulle følge handlingen i stykket eller inneholde ledemotiver for hovedpersonene, men det fikk de ikke av Svendsen.

Siden har hans «Romeo og Julie» ført en svært tilbaketrukket tilværelse. Det er også første gang det er laget en korpsversjon. Årsaken er nok en uvanlig langtrukken tremolo mot slutten, en toneart som er vanskelig å transponere riktig uten datastøtte, og stemmer for så uvanlige instrumenter som horn i E og trompet i E. Alt dette er nå løst, og Svendsens «Romeo og Julie» kan nytes for første gang i korps med all dynamikken som Kristiania-publikumet ikke visste å sette pris på.


Fredag 1. februar 2019

FORSVARSKORPSENE DE NESTE UKENE (Klikk på bildet)

Luftforsvarets musikkorps Forsvarets stabsmusikkorps Kongelige norske marines musikkorps Sjøforsvarets musikkorps Forsvarets musikkorps Nord-Norge

Fredag 1. februar 2019

DET NORSKE BLÅSEENSEMBLE (Klikk på bildet)


Fredag 1. februar 2019

NRKs KORPSPROGRAMMER I JANUAR

Vi gir dere nedenfor lenkene til opptakene i NRKs nettspiller av de ukentlige sendingene i NRKs «Messing og treblås» i januar. For alle som ønsker å høre programmet når det blir sendt i P1+, skal vi minne om at det er sending hver lørdag kl 17.30 hele året igjennom med reprise tirsdag uka etter kl 19.30. Program­leder er som vanlig Rune Alstedt.

26.1.2019 Kongelige nederlandske marines musikkorps fra en konsert under Oslo Militær Tattoo 2018.
19.1.2019 Det norske janitsjarorkester (Stabsmusikken forsterket) fra LP utgitt i 1967. Dirigent: Jakob J. Rypdal.
12.1.2019 Kongberg byorkester. Dirigent: Tomas Carstensen. 2. del av opptak fra Store Studio høsten 2018.


Søndag 10. februar 2019

Eikanger-Bjørsvik Musikklag (EBML) fra Nordhordland vant sitt fjerde strake norgesmesterskap under NM i brass i Grieghallen i helga med 96,25 poeng, men fikk sterk konkurranse fra Stavanger Brass, som kom bare 0,75 poeng bak.

Med Reid Gilje som dirigent hadde EBML valgt «Perihelion» av Philip Sparke som sitt selvvalgte stykke. Det er et typisk teststykke skrevet i tradisjonell britisk brassband-stil med mange raske toner som til overmål skal spilles svakt, noe som setter særlig store krav til solistene.

Denne gangen holdt det i massevis å satse tradisjonelt. Nettstedet 4barsrest.com kalte valget deres for «pragmatic» og «a bit of a master stroke given the nature of the judges». Det betyr vel at nettstedet anså dommerpanelet for å være litt for konservativt.

Manger Musikklag tok tredjeplassen i elitedivisjonen. Tre hordalandskorps toppet førstedivisjon – Krohnengen Brassband fra Bergen, Kleppe Musikklag fra Askøy og Rong Brass fra Øygarden.

I år hadde NMF glemt at det er mange som også bruker nettsidene deres og gjerne vil ha full oversikt over korps, dirigenter, musikkstykker og komponister også der, ikke bare vite når korpsene er på scenen.

NMF hadde valgt en svært lite publikumsvennlig løsning ved å gi oss svært oppstykket informasjon på appen program.no. Det passet kanskje for dem som fløy rundt med mobilen i Grieghallen under konkurransen. Men særlig vi som byttet mellom å sjekke prestasjonene i de to salene på livestream.com, måtte taste oss fram til 4barsrest.com for å få den fullstendige oversikten. Skjerp dere, NMF!

Tirsdag 12. februar 2019



Ny korpsnote: «Marsjparodi» av Ole Hjellemo er noe som Sjostakovitsj godt kunne ha skrevet. Men hvorfor mente Hjellemo at akkurat denne marsjen skulle være en parodi? Det kan du lese om på nettsiden. Marsjen er ikke utgitt tidligere.