Johann Sebastian Bach skrev tre orkestersuiter som ren underholdningsmusikk. Suitene innledes med en ouverture, som oftest blir fulgt av flere dansesatser.

Unntaket er den tredje suiten, der ouverturen blir fulgt av en Air, det vil si en enkel melodi, som blir spilt av bare to fioliner, én bratsj og continuo. Det siste er en bass-stemme som kunne spilles av det man hadde av for eksempel cembalo eller cello.

Air, også kjent som Air på G-strengen, er det mest kjente av alt Bach har skrevet. Gjennom tidene er stykket arrangert for nesten alt som kan tenkes av ensembler. Stykket fortjener så absolutt betegnelsen «Verdens vakreste».

I vårt tilfelle har vi gått tilbake til de fire stemmene i originalen og skrevet dem ut for et fleksibelt ensemble med fem stemmer. Fem var nødvendig, fordi continuo-stemmen beveger seg både høyt og lavt. Derfor ble løsningen å dele den mellom to stemmer, slik at den kan spilles uten for store vansker av blåsere. Ellers er stemmefordelingen som vist i partituret.

Som en tilpasning til korpsinstrumenter er stykket transponert fra D-dur til C-dur. I lydeksempelet nedenfor blir de fem stemmene spilt av et ensemble med én hver av fløyte, klarinett, horn, euphonium og tuba.

Spilletid: Ca. 4 minutter. Vanskelighetsgrad: ** | Spilt av virtuelt demo-ensemble