Mange franske komponister har vært fascinert av nabolandet i sør. Både Debussy, Lalo, Chabrier, Saint-Saëns, Bizet og Ravel var tilstrekkelig påvirket av de heftige rytmene til å skrive spansk-inspirert musikk. Tenk bare på den fyrrige musikken i Bizets opera «Carmen» eller i Ravels «Rapsodie espagnole».

For sangen «Jentene i Cádiz» (Les filles de Cadix) kommer inspirasjonen fra et dikt skrevet i 1844 av den franske dikteren Louis Charles Alfred de Musset (1810-1857):

Jentene i Cádiz danser bolero til lyden av kastanjetter og spør: Er vi ikke glade? Er kjolene våre ikke pene? Er vi ikke slanke? Ja, dette er det jentene i Cádiz liker å høre. – Men en søndag kom en rik og velkledd herre som fridde og tilbød dem smykker. Da sa de: Gå vekk! For dette er det jentene i Cádiz ikke liker å høre. – Så en dag kom Diego med bare frakk og mandolin og spurte: «Vil du gifte deg med meg som er sjalu?» Sjalusi, noe så dumt. Ja, dette er det jentene i Cádiz frykter mest.

Delibes, Debussy, Castelnuovo-Tedesco, Tosti, Pierné og minst et par til er blitt inspirert til å skrive musikk til dette diktet. Riktignok brukte både Delibes og Debussy bare de to første versene og sløyfet det siste med Diego og sjalusien. Kan hende at frykt for sjalusi ble litt for uromantisk for det verdensvante publikumet i Paris.

Pianostemmen og melodistemmen for sopran er skrevet om til fleksibel blåsebesetning med fem stemmer pluss slagverk samtidig som stykket er transponert ned et par heltoner, slik at melodistemmen ligger godt innenfor det normale omfanget for trompet og øvrige korpsinstrumenter. Selv om lydeksemplet nedenfor blir spilt av trompet, klarinett, horn, euphonium og tuba, er det fullt mulig å velge andre kombinasjoner.

Spilletid: Ca. 3 ⅔ minutt. Vanskelighetsgrad: *** | Spilt av virtuelt demo-ensemble