De færreste som hører denne oktetten, vil tro at den stammer fra sommeren 1900. Det er tydelig at den 27-årige Hjellemo på denne tiden var inspirert av impresjonismen til å skrive musikk i en stil som skiller seg fra Grieg, Svendsen og Halvorsen, selv om det meste er basert på tradisjonelle klanger. I dag virker det som interessant musikk fra en overgangstid.

«Bilder fra Modum» bygger ikke først og fremst på folkemelodier eller lystige toner fra selskapelig samvær ved St. Olafs Bad, som Modum Bad het den gangen. Vi merker helt fra den innledende koralen at dette er et seriøst, senromantisk verk med enkelte trekk av impresjonisme. Uvanlige og litt dissonerende klanger trer i forgrunnen enkelte ganger. Det gjør seg godt i dette verket.

Den originale besetningen består av Ess-kornett, 2 B-kornetter, 2 Ess-horn, 2 tenorhorn og C-tuba. I vår versjon er det mulig å bruke 3 B-kornetter og 2 F-horn og utelate esskornett/ess-horn. Stemmer for baryton/euphonium kan erstatte tenorhorn. I tillegg er tenorstemmene også utskrevet for trombone i C. Stemmer for Ess-tuba og B-tuba i tillegg til C-tuba er også vedlagt.

Ole Hjellemo (1873–1938) var fra Dovre, men bodde mesteparten av livet i Oslo. Han underviste i fiolin, harmonilære og komposisjon ved Musikkonservatoriet og var i tillegg militærmusiker. Som komponist skrev han blant annet fem symfonier, flere mindre symfoniske verk og rapsodier, en prisbelønt kvartett, en fiolinkonsert samt flere korverk. Ingen av disse større verkene er spilt eller innspilt de siste tiårene.

Spilletid: 8 minutter. Vanskelighetsgrad: ****  Ogg gir best lyd Mer...