Borghild Holmsen (1865-1938) var en av de kvinnelige komponistene mot slutten av 1800-tallet som ikke fikk særlig stor oppmerksomhet. Hun hadde et kort studieopphold i Leipzig, men oppnådde ikke statsstipend for å studere videre. Dermed lærte hun aldri å skrive noe viktigere enn småstykker for amatørpianister.

Da hun fikk avslag på statsstipend for sjette gang i 1906, ga hun opp og tok i stedet jobb som pianolærer ved et musikkinstitutt i Bergen. Hun var blitt 41 år gammel og innså at hun aldri kunne få oppfylt drømmen om å lære å komponere i større former.

I sin levetid ble hun mest kjent for en fiolinsonate. Men etter en konsertaften med hennes musikk var anmelderen i Morgenbladet i tvil om det bak komposisjonene lå noe annet enn «flid og rutine». Som så mange andre den gangen var han skeptisk til kvinnelige komponister.

«Festinntog på Akershus» ble trolig skrevet i forbindelse med det aller siste forsøket Holmsen gjorde på å få statsstipend. Hun ga til og med musikksersjant Georg Andersen (1857-1933) i oppdrag å instrumentere musikken som en ouverture for korps, slik at den kunne spilles av Stabsmusikken (2. brigades musikkorps). Andersen gjorde en utmerket jobb med å fylle ut akkordene og la komposisjonen få mer tyngde ved å legge stor vekt på de dype messinginstrumentene.

«Festinntog på Akershus» ble skrevet for tidlig til å ha sammenheng med inntoget til Haakon og Maud som Norges nye kongepar i november 1905. Inspirasjonen skyldtes nok heller diskusjonen på denne tiden om restaureringen av Akershus slott og festning. I 1899 ble det også holdt et opptog med middelalder­kostymer for å skaffe penger da planleggingen av restaureringen startet.

Spilletid: 4 ½ minutt.