Militære bergjegeravdelinger ble opprettet før første verdenskrig og fins fortsatt som del av forsvaret i Tyskland og Østerrike. De har særlige forutsetninger for å ta seg fram i kulde og vanskelig terreng.

Husadel skrev Bergjegermarsjen som soldatsang (Marsch­lied) etter den tyske «seieren» ved Narvik i 1940 – da briter og franskmenn trakk seg ut. Sangen handler om å lengte hjem til Alpene, der det vokser edelweiss. Faktisk er det mer en tyrolersang enn en tradisjonell tysk marsj.

Karl-Heinz Räntzsch skal ha skrevet sangen da han var bergjegersoldat under kampene i Norge i 1940. Husadel benyttet den i trioen da han skrev korpsarrangementet. Første del av marsjen er Husadels eget verk.

Arrangementet skal ikke være utgitt på nytt etter andre verdenskrig. Grunnen er at mange tyske korpsnoter ble ødelagt eller forsvant i siste del av krigen. Vårt eksemplar stammer fra et tysk marinekorps i Trondheim og er ett av få bevarte eksemplarer. Notene ble tilfeldigvis tatt vare på av Åsen Hornmusikklag og Steinkjer Janitsjar da tyskerne ble sendt hjem ved freden i 1945.

Hans Felix Husadel (1897-1964*) tok et uheldig valg ved å bli musikkinspektør i Görings Luftwaffe. Hensikten var nok den beste, fordi han fikk anledning til å utvide de tyske militærkorpsene med saksofoner og tromboner etter amerikanske forbilder. Arrangementene hans er også tydelig preget av den amerikanske marsj­tradisjonen og klinger derfor svært bra.

Fordi notene har ligget urørt i mer enn sytti år, er det ikke gjort innspillinger etter krigen. På YouTube fins det en innspilling fra krigens dager som ikke er dette arrangementet av Husadel.

Spilletid: ca. 2 minutter. Vanskelighetsgrad: *** | Ogg eller mp3?