Da Friedrich August Reissiger (1809-1883) kom til Christiania Theater i 1840, fordi de trengte en ny korinstruktør, hadde han trolig med seg en del komposisjoner for orkester.

Kanskje hadde han tenkt å utvikle disse videre for å skape et større orkesterverk eller en symfoni. Men det skulle vise seg at tiden ikke strakk til, fordi han snart ble dirigent både for kor og orkester og fikk hovedansvaret for oratorie- og operaoppsetningene ved teatret. Dem var det mange av.

De fleste komposisjonene hans fra tiden i Christiania er teatermusikk, enten som ouverture, mellomakts­musikk eller som sanger i selve skuespillet. Den første komposisjonen finner vi som ouverture til skuespillet «Chevalier de St. Georges» allerede 14. april 1841. I oktober samme år dukker den opp på en konsertaften sammen med en Reissiger-ouverture som er forsvunnet, «Le retour de l’empereur» (Keiserens hjemkomst).

Store deler av «Chevalier de St. Georges» er skrevet i tidlig romantisk stil og ligner på mange av Mendelsohns orkesterverk. Stilmessig passer den ikke til handlingen i teaterstykket, som foregår rundt 1780, da Joseph Bologne (1745-1799), også kalt Chevalier de Saint-Georges, var en kjent person i Frankrike. Han hadde en far som var rik plantasjeeier på Guadeloupe og en mor som var negerslave. Sju år gammel ble han sendt til Frankrike, der han etter hvert utmerket seg som mesterfekter, fiolinvirtuos, komponist og orkesterleder. Under revolusjonen ledet han til og med sitt eget regiment med afrikanske soldater.

Oslo Kammerfilharmoni har spilt inn den opprinnelige orkesterversjonen av ouverturen i tillegg til Reissigers Requiem. Innspillingen kan lastes ned her.

Spilletid: ca. 10 minutter. Vanskelighetsgrad: ****