![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Symfonien fikk rosende omtale som fortjent, mens «Romeo og Julie» var kritikerne mer skeptiske til. Verket var uten de festlige og nasjonalromantiske klangene som de var vant til å høre hos Svendsen. Det forvirret sikkert mange. Anmelderen i en av hovedstadsavisene skrev til og med at han savnet «den svulmende erotikk» som han mente burde prege et slikt verk. Godt mulig ventet mange at musikken skulle følge handlingen i skuespillet, slik Berlioz hadde gjort i sin store «symphonie dramatique». Men dette har nok ikke vært Svendsens plan. Han har heller ikke valgt musikalske temaer som kan knyttes til de to hovedpersonene i skuespillet eller til skikkelser som Tybalt, Mercutio og prins Paris. I stedet gir Svendsen oss en veksling mellom ømhet og stormende forelskelse sånn i sin alminnelighet. I vår tid vil neppe mange si at de savner lidenskap og «svulmende erotikk» i dette verket. Dessuten bidrar korpsversjonen til å forsterke de voldsomme utbruddene i de mange forte-partiene. Spilt med de riktige styrkegradene kan inntrykket bli ganske heftig. Denne versjonen av «Romeo og Julie» er lagt ned en halvtone fra E-dur til Ess-dur. I tillegg er taktene 396-483 i originalen sløyfet. Det kommer av at dette partiet blir dominert av strykerne med tremolo som ikke gjør seg så godt med en ren blåserbesetning. Spilletid: 10 ¾ minutt. Vanskelighetsgrad: **** | Spilt av virtuelt demo-korps | Spilleliste | ➤ Tilbake til forsiden |